نكات
مورد توجه در اين آيه براى اثبات مدعا بدين شرح اند:
يك.
مقصود از «ذِكر» در اين آيه، قرآن است؛[2]
زيرا در شمارى ديگر از آيات بر اين كتاب آسمانى ذكر اطلاق شده است؛ اما اين احتمال
كه مقصود از ذكر، پيامبر صلى الله عليه و آله باشد[3]
علاوه بر اين كه با مفهوم تنزيل، هماهنگ نيست، با سياق آيات نيز ناسازگار است؛
زيرا در آيات قبل از آيه حفظ چنين آمده است:
«وَ
قالُوا يا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ.
و
گفتند: اى كسى كه قرآن بر او نازل شده! همانا تو ديوانهاى».
با
توجه به اين سياق، «الف و لام» در كلمه «الذِّكْر» در آيه حفظ، «الف و لام» عهد
است؛ يعنى از همان ذكر (قرآن) محافظت مىكنيم.
دو. در
اين آيه، با استفاده از ادات تأكيد، بر صيانت از قرآن تأكيد شده است.[4]
ادوات تأكيد در اين آيه عبارت اند از: