نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 109
كنونى، در زمان پيامبر خدا و با اشراف ايشان انجام گرفته است.[1]
برخى
ادّعاى اجماع كرده،[2] مدّعىاند كه روايات صحيح
فراوانى دلالت دارند كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و صحابه، قرآن را به ترتيب
كنونى تلاوت مىكردند.[3] برخى به ادلّه عقلى نيز
استناد كردهاند.[4] قاضى ابوبكر (م 403 ق) اين
نظر را ترجيح داده[5] و قُرطُبى آن را مقبولتر
دانسته است.[6] شواهد اين ديدگاه به شرح زير
است:
شواهد
نقلى و تاريخى ديدگاه نخست
1.
قرآن در زمان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله تدريس و حفظ و بر پيامبر صلى الله
عليه و آله عرضه مىشد[7] و جمعى مانند ابن مسعود و
ابَىّ بن كعب و ديگران، آن را چندين بار بر پيامبر صلى الله عليه و آله
خواندهاند.[8]
2.
روايات فراوانى وجود دارد كه اصحاب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله قرآن را ختم
مىكردند، يا اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله، آنان را به ختم قرآن تشويق
مىكرد. بنا بر اين، قرآن در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله آغاز و پايانى داشته
است.[9]
3.
بنا به روايتى كه نزد اهل سنّت، «صحيح» شمرده شده،[10]
زيد بن ثابت مىگويد كه نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بوديم و قرآن را از
برگهها جمع مىكرديم.[11] پس معناى تأليف قرآن، مرتّب
كردن آيات و سورههاى آن با نظارت پيامبر صلى الله عليه و آله است،
[1]. روح المعانى: ج 1 ص 47
غ 46؛ متى جمع القرآن: ص 16؛ البيان، ص 240.