در اين آيه كلمه «جلابيب» (جمع جلباب) به كار رفته است. براى جلباب
دو معنا ذكر شده است. برخى آن را جامهاى سرتاسرى معنا كردهاند كه تمامى بدن را
مىپوشاند، و بعضى آن را روسرى مخصوصى دانستهاند كه تمام صورت و سر را پوشش
مىدهد. علامه طباطبايى در اين باره مىنويسد: «منظور از جمله" پيش بكشند
مقدارى از جلباب خود را"[1] اين است كه با بخشى از روسرى
يا چادر خود صورتشان را طورى بپوشانند كه زير گلو و سينههايشان پيدا نباشد».[2]
اين
دستور پوشش، بر اساس آنچه در ادامه آيه آمده است، براى زنانى است كه مىخواهند با
حجابشان، خود را به ديگران زنى عفيف و پاكدامن بشناسانند تا اهل گناه از اذيت آنها
اجتناب كنند و متعرض آنان نشوند.[3]
پاسدارى
و تقويت پاكدامنىِ فرد و به دنبال آن عفّت اجتماعى، راهكارهاى ديگرى نيز دارد كه
در متون روايى آمده است[4] و در جاى خود بسيار مهم و
قابل توجه است اما هدف از اين نوشتار، عفاف از منظر قرآن كريم است و ازاينرو به
عوامل عفّت و پاكدامنى از نگاه قرآن كريم اشاره شد.
رابطه
حجاب و عفاف
نگارنده
بر اين باور است كه حجاب تشريعشده در آيه 59 سوره احزاب، در حقيقت ارائه يك
راهكار مهم براى پاسدارى از عفاف جامعه