نام کتاب : فرهنگ نامه مرثيه سرايى و عزادارى سيد الشهداء نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 87
آنچه نظر اسماعيل پاشا را كم اعتبار مىكند، اشاره وى به مأخذ خود،
وفيات الاعيان است، حال آن كه ما چنين مطلبى را در وفيات الاعيان نيافتيم و
اسماعيل پاشا خود در كتاب ديگرش، ايضاح المكنون، كتاب را بدون ذكر مؤلف آن معرفى
كرده است.[1]
كتابشناسان
معاصر مانند سيد عبدالعزيز طباطبايى رحمه الله نيز بر اعتقادند كه اين كتاب را بر
اسفرائنى بربستهاند؛ زيرا اسلوب و سبك آن با كتابهاى تأليف شده در قرن چهارم،
يعنى سالهاى تدريس و تأليف اسفرائنى، همسان نيست.[2]
و نكته آخر آن كه مطالب كتاب، بدون سند و مأخذ است و گاه چنان غير معتبر و دور از
عقل است[3] كه تأليف آن را از سوى يك
فقيه دانشمند، بعيد مىسازد واز اين رومحققان خبره در سيره و تاريخ امام حسين عليه
السلام را به انكار آن سوق داده است.[4]
3.
روضة الشهداء
كمال
الدين حسين بن على واعظ كاشفى (م 910) مبتكر سبك قصهپردازى و پردازش پندگونه از
وقايع تاريخى است. او كه سنى
[3]. مانند آن كه اسب امام
حسين عليه السلام به تنهائى 26 سواره و 9 اسب را كشت( ص 51) و ياجنگ از روز سوم
محرم شروع شد و امام در همان روز سوم هزار نفر را كشت( ص 36) و امورى ديگر، ر. ك:
ص 7، 37، 41، 44، 48 و ...
[4]. مانند شهيد طباطبايى كه
آن را در ضعف وجعل مانند مقتل منسوب به ابو مخنف و سراسر قصه مىخواند( تحقيق
درباره اول اربعين حضرت سيد الشهدا عليه السلام) و نيز محمّد ارباب در( أربعين
حسينيه: ص 272) و فضل على قزوينى در( الإمام حسين وأصحابه: ج 1 ص 150).
نام کتاب : فرهنگ نامه مرثيه سرايى و عزادارى سيد الشهداء نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 87