نماز،
نماد عبادت و جلوه عبوديت مؤمنان در برابر خداى خويش است و در همه اديان توحيدى[2]
و حتى آيينهاى غير توحيدى،[3] به شكلهاى گوناگونى وجود
داشته است. نماز در حجاز و جزيرة العرب نيز شناخته شده بوده و برگزار مىشده است،
اگر چه به تعبير قرآن، برخى اعراب جاهلى به جاى نماز، تنها دستافشانى مىكرده و
آواز مىخواندهاند.[4]
افزون
بر اين، وجود اديان ابراهيمى در عربستان و باقى ماندن نسل ابراهيم عليه السلام و
فرزندان اسماعيل عليه السلام در مكّه نيز مىتوانند اين احتمال را تقويت كنند كه
برخى افرادِ معتقد به دين حنيف ابراهيم، نماز را مىشناخته و چه بسا آن را بر پا
مىداشتهاند.[5]
در
اين ميان، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيز كه از آغاز زندگى از فيض همراهى
فرشته بزرگ الهى و موهبت راهنمايى خداوند، برخوردار[6]
و از نسل ابراهيم و اسماعيل و داراى
[1]. اين پژوهش توسط استاد
ارجمند جناب آقاى عبدالهادى مسعودى نگارش يافته است.
[2]. ر. ك: ص 31( پژوهشى
درباره نماز در امّتهاى پيشين).
[3]. ر. ك: المفصل فى تاريخ
العرب قبل الاسلام: ج 6 ص 337.
[5]. براى آگاهى بيشتر، ر.
ك: الكافى: ج 4 ص 210 ح 17 و ص 212 ح 19.
[6]. امام على عليه السلام:«
و لَقَد قَرَنَ اللَّهُ بِهِ صلى الله عليه و آله مِن لَدُن أن كانَ فَطيماً
أعظَمَ مَلَكٍ مِن مَلائِكَتِهِ يَسلُكُ بِهِ طَريقَ المَكارِمِ ومَحاسِنَ أخلاقِ
العالَمِ لَيلَهُ وَ نَهارَهُ؛ از دورانى كه او( پيامبر صلى الله عليه و آله) از
شير گرفته شد، خداوند متعال، بزرگترين فرشته از فرشتگانش را همراهش كرد تا شب و
روز به راه بزرگوارىها و خوىهاى نيكوى جهان رهنمونش گردد»( نهج البلاغه: خطبه
192).