عزيز و جليل را تفسير مىكند و در ترجمه آن به جماعت نمازگزار
مىگويد: [اين نماز] امانى براى شما از عذاب خدا در روز قيامت است.
661.
كتاب من لا يحضره الفقيه: مردى از امير مؤمنان عليه السلام
پرسيد: اى پسرعموى بهترين آفريده خداوند متعال! معناى بالا بردن دستها در تكبير
نخست چيست؟
فرمود:
«معنايش اين است: خدا بزرگتر، يكتا و بىهمتاست، مانند ندارد، با دست لمس نمىشود
و حواس پنجگانه، او را در نمىيابند».
7/ 4: رازهاى نماز از ديدگاه امام صادق (ع)
662.
معانى الأخبار- به نقل از عبد اللَّه بن فضل هاشمى-: از امام صادق عليه السلام
معناى سلام دادن در نماز را پرسيدم.
فرمود:
«نشانه امان و پايان يافتن نماز است».
گفتم:
فدايت شوم! اين چگونه است؟
فرمود:
«در ميان مردمان گذشته، هر گاه شخص تازهوارد بر آنان سلام مىداد، خود را از
بدىاش در امان مىديدند و اگر جواب سلام او را مىدادند، او نيز خود را در امان
مىديد. پس اگر سلام نمىداد، خود را در امان نمىديدند و اگر جواب سلام را بر
سلام دهنده، رد نمىكردند، او خود را در امان نمىديد و اين، خوى عرب بود.
پس
سلام دادن، نشانه بيرون رفتن از نماز و حلال كردن گفتار است و امانى است براى نماز
از آنچه به آن وارد شده و تباهش مىكند. سلام، نامى از نامهاى خداوند عز و جل است
و آن از سوى نمازگزار بر دو فرشته خدا كه بر او گمارده شدهاند، داده مىشود».