responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 346

اين، ضرورت تشابه رخدادهاى حال با گذشته، مستلزم تحقق تحريف در قرآن است».[1]

نقد دليل‌

استدلال به تشابه رخدادهاى امم، به گونه‌هاى مختلف نقد شده است كه برخى از نقدها ناظر به ناتمام بودن صغرا هستند و برخى از آنها كبراى قياس را مخدوش مى‌دانند.

شكى نيست كه بسيارى از رخدادهاى امّت‌هاى گذشته مانند كشتن پيامبران، در ميان امّت اسلامى رخ نداده است. بنا بر اين نمى‌توان مفاد روايات را تطابق كامل حوادث دانست؛ بلكه بايد گفت كه تطابق اجمالى كفايت مى‌كند. تحريف نيز بر تحريف معنوى حمل مى‌شود.[2]

به نظر مى‌رسد كه مفاد روايات نبوى در خصوص تكرار حوادث امَم پيشين در مقام بيان اين نكته است كه آدميان هويّتى واحد دارند و اميال طبيعى و خواست‌هاى فطرى آنان با گذشت زمان و مكان و آمدوشد امّت‌ها تغيير نمى‌كنند. اين مطلب، دست‌كم در دو آيه آمده است: آن جا كه قرآن تأكيد مى‌كند كه بر اساس تشابه جان‌ها (روح‌ها) در ميان امّت اسلامى كسانى يافت شدند كه از پيامبر خواستند تا خداوند با آنان سخن بگويد و نشانه‌اى بر نبوّت او ارائه كند:

«وَ قالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ لَوْ لا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينا آيَةٌ كَذلِكَ قالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ‌.[3]

آنان كه نمى‌دانند، گفتند: چرا خداوند با ما سخن نمى‌گويد، يا همچنين آيه‌اى‌


[1]. فصل الخطاب فى تحريف الكتاب: ص 95.

[2]. ر. ك: البيان، خويى: ص 221.

[3]. بقره: آيه 118.

نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 346
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست