نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 295
طباطبايى و آية اللَّه معرفت را نيز به گروه سوم ملحق كرد؛ زيرا
ايشان نيز با ترتيب بسيارى از سورهها در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله موافق،
و بر اين باورند كه شواهد تاريخى فقط از اثبات ترتيب همه سورهها به مفهوم مطلق آن
ناتوان است؛ ولى ترتيب بيشتر سورهها را مىتواند ثابت كند، و اين قولى است كه
مىتوان با آن موافقت نمود.
مسئله
سوم: چگونگى ترتيب آيات
در
باره زمان تدوين و تنظيم آيات، قرآنپژوهان بر يك نظر نيستند. بسيارى معتقدند،
چينش و نظم كنونى آيات و شروع و ختم آنها در درون سورهها، به دستور و اعلام
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بوده و به اصطلاح، نظم آيات، «توقيفى» است. اين
ديدگاه چنان رايج است كه حتى جمعى در باره آن، ادعاى اجماع كرده[1]
و آن را ترديدناپذير برشمردهاند.[2] اين گروه از قرآنپژوهان به
ادله ذيل استناد كردهاند:
1.
رواياتى كه بر اساس آنها پيامبر صلى الله عليه و آله برخى سورههاى قرآن را با
ترتيب كنونى در نماز و غير نماز، تلاوت مىكردند.[3]
2.
رواياتى كه بر پايه آنها رسول خدا صلى الله عليه و آله آياتى را به عنوان اوّلين
يا آخرين آيات سورهها اعلام مىكرد.[4]
3.
رواياتى كه بر اساس آنها رسول خدا صلى الله عليه و آله با اشاره جبرئيل آياتى را
در سورههاى خاصّى قرار مىداد؛[5] مانند روايتى كه مىگويد: پس
از نزول «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ
[1]. فتح البارى: ج 9 ص 37؛
الإتقان فى علوم القرآن: ج 1 ص 161؛ روح المعانى: ج 1 ص 47؛ مباحث فى علومالقرآن:
ص 71.
[2]. المحرر الوجيز: ج 1 ص
50؛ التحرير و التنوير: ج 1 ص 85؛ روح المعانى: ج 1 ص 47.