نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 292
مصحف گردآورده را در اختيار مسلمانان قرار نداد، بلكه آن را به عمر
كه در اين كار همراهش بود منتقل كرد و بعد از عمر نيز نزد دخترش حفصه بود تا اين
كه عثمان در يكسانسازى مصاحف از آن استفاده كرد و بعد از مرگ حفصه، به دست مروان
از بين رفت.[1] شايد بتوان اين گزارش را كه
مىگويد: ابوبكر خود شخصاً مصحفى نگاشت و از زيد بن ثابت خواست در آن نظر كند و
زيد نپذيرفت تا اين كه ابو بكر، عمر را واسطه كرد وآنگاه زيد پذيرفت، مؤيدى بر
اين مدّعا دانست.[2] گفتنى است كه بنا به گزارشى،
عمر براى نخستين بار به جمع قرآن پرداخت؛[3]
اما ابن حجر و به تبع او سيوطى، با اشكال در سند اين روايت، بر اين باورند كه
مقصود، آن است كه عمر براى اوّلين بار به ابوبكر اشاره كرد تا قرآن را جمعآورى
كند.[4]
در
هر حال، به احتمال زياد هدف اصلى برخى گزارشها، ثبت فضيلت «اوّلين جامع قرآن»
براى افراد خاصّى است. بر اساس روايات فراوان- كه از فريقين گزارش شدهاند-،
نخستين جامع قرآن بعد از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله امير مؤمنان عليه السلام
بوده است و ايشان، بعد از وفات پيامبر خدا، از خانه بيرون نيامد تا اين كه قرآن را
جمعآورىكرد،[5] هر چند دستگاه خلافت، مصحف
على عليه السلام را به عللى نپذيرفت.[6]
ديدگاه
سوم: توقيفى بودن بيشتر سورههاى قرآن
جمعى
از قرآنپژوهان معتقد به توقيفى بودن ترتيب بيشتر سورههاى قرآن اند؛ اما
[1]. المصاحف: ج 1 ص 170-/
171؛ دراسات قرآنيه: ص 86.