نام کتاب : شادى و شادكامى از ديدگاه اسلام نویسنده : خطيب، سيد مهدى جلد : 1 صفحه : 79
طرف ظواهر سطحى نفس، بالا بياييم، از مراتب مختلف نفس، خواهيم گذشت و
نهايتاً به مرتبه سطحى و آشكار احساسات و انفعالات مىرسيم.[1]
انسان،
آن گاه كه دوستى را ملاقات مىكند يا لحظاتى را به ورزش مىگذرانَد، حالتى انفعالى
و احساسى در سطح نفس وى، پديد مىآيد كه نشاط، نام دارد. حالتهاى ديگرى از انفعال
نيز مىتواند در سطح نفس، پديد بيايد. آدمى، وقتى چيزى را دوست داشت و براى رسيدن
به آن تلاش كرد، امّا به خواست خود نرسيد، حالتى انفعالى در سطح نفس وى، پديد
مىآيد كه «حزن و اندوه»، نام دارد و در مقابل، اگر به خواسته خود برسد، احساس و
حالت ديگرى به وى دست مىدهد كه «شادى» نام دارد؛ ولى اگر از اصل، خواستهاى
نداشته باشد تا براى رسيدن به آن، به سعى و تلاش بپردازد، در اين صورت، نفس و روان
چنين انسانى، از هر دو حالت غم و شادى، عارى است. حالات نام برده را احساسات و
انفعالات مىگويند و سطحىترين مراتب نفس را تشكيل مىدهند كه متأثّر از ساير شئون
و خواستههاى نفس است.[2]
ز.
ارزشگذارى اخلاقى نشاط
آيا
حالاتى همچون نشاط، قابليت ارزشگذارى اخلاقى دارند؟ آيا مىتوان به آنها بارِ
ارزشى داد؟ اصولًا احساسات و انفعالات، از نظر اخلاقى، ارزشى دارند؟