نام کتاب : روش هاى توان افزايى در سختى ها نویسنده : عطاء الله، محسن جلد : 1 صفحه : 262
آياتى كه در پايان آن و پس از طرح تكاليفى چون: اداى امانت و داورى
به حق،[1] انفاق،[2]
پيكار مؤمنان با كافران،[3] جهاد و هجرت[4]
و طلاق دادن زنان،[5] بينايى خداوند يادآورى شده
است، مطلب يادشده قابل برداشت خواهد بود.[6]
اما
نگاه نوع سوم، «نظر توبيخى» است كه موارد فراوانى از آن در قرآنكريم بيان شده است؛[7]
مثلًا درباره ملحدان، نخست مىفرمايد: هرگز از ديد ما پوشيده و پنهان نيستند: (إِنَّ
الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آياتِنا لا يَخْفَوْنَ عَلَيْنا)[8]
و همين بخش، مراقبت دقيق و بصيرت تام خداى سبحان بر ملحدان را به خوبى مىرساند.
با اين وجود، ادامهآيه، تأكيد بيشترى را افاده مىكند و با مخاطب ساختن آنان
مىفرمايد: هر آنچه مىخواهيد و مىتوانيد، انجام دهيد كه خدا به كارهاى شما
بيناست: (اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.[9]
اين گروه از آيات، مانند ديگر آيات تهديدآميز در بخش تقويت از راه تضعيف جبهه باطل
جاى مىگيرند.
ج-
شنوايى الهى
يكى
ديگر از مجارى علم و آگاهى، شنيدن است. در قرآن كريم، از شنوايى خدا بيشتر با صفت
«سميع»[10] ياد شده است. همان طور كه نظر
و نگاه الهى به سه بخش عمومى، تشريفى و توبيخى تقسيم شد، سميع بودن خدا نيز به
همان سه قسم، قابل تقسيم خواهد بود؛[11] زيرا مطابق آيات قرآن، زمينه
سميع بودن خدا گاه مطلق و
[10]. صفت« سميع( شنوا)»،
فعيل به معناى فاعل و از ساختهاى مبالغه و برگرفته از مادّه« سمع» است كه در اصل،
شنيدن به وسيله گوش است( معجم مقاييس اللغة، ج 3، ص 102).« سَمع» كه مصدر« سَمِع
يسمَع» است، در معناى گوش نيز به كار مىرود( النهاية، ج 2، ص 401).
[11]. ر. ك: تسنيم، ج 16 ص
464؛ توحيد در قرآن، ص 334.
نام کتاب : روش هاى توان افزايى در سختى ها نویسنده : عطاء الله، محسن جلد : 1 صفحه : 262