نام کتاب : روش شناسى علم كلام، اصول استنباط و دفاع در عقايد نویسنده : برنجكار، رضا جلد : 1 صفحه : 104
تفاوت سوم معرفت شناختى اين است كه عقل در احاديث صرفاً قوه ادراكى
نيست، بلكه انسان را دعوت و امر به خوبىها نيز مىكند. در بحث عقل عملى به اين
بحث باز مىگرديم. بحث از ديگر تفاوتها به خصوص تفاوتهاى وجودشناختى از حوصله
اين كتاب خارج است.
عقل
رياضى و منطقى و حجيت آن
عقل
رياضى به عقلى گفته مىشود كه در رياضيات و منطق و برخى مسائل فلسفى مورد استفاده
قرار مىگيرد. موضوع اين عقل مفاهيم كلّى و روابط آنهاست و هدف آن دستيابى به يقين
مضاعف است.
توضيح
اين كه در رياضيات و منطق گزارهاى عقلى و معتبر است كه صدق آن يقينى بوده و نسبت
به كذب نقيضش هم يقين داشتهباشيم. به سخن ديگر، عقل رياضى به دو يقين درباره يك
گزاره دست پيدامىكند. از يكسو به ثبوت محمول براى موضوع و از سوى ديگر به محال
بودن سلب محمول از موضوع؛ ابنسينا در كتاب «برهان شفا» حتى عدم امكان زوال يقين
در آينده را نيز شرط مىكند و غير اين نوع يقين را «شبيه به يقين» مىداند:
فمِنهُ
يقينٌ يعتقد معه اعتقادتان إمّا بالفِعل و إمّا بالقُوة القَريبةِ مِن الفعل أنّ
المصدّق به لا يمكن الا يكونَ على ما هو عليه إذ كانَ لا يمكن زَوال هذا الاعتقادِ
فيه و منه شَبيهٌ باليقين.[1]
برخى
معتقدند فيلسوفان جزمى يونان مانند سقراط، افلاطون، ارسطو و نيز فيلسوفان اسلامى
تنها از عقل رياضى و يقين مضاعف بهره مىگيرند و همهى استدلالهاى اين فيلسوفان
مبتنى بر بديهيات اوليه وجدانيات است.[2]
البته برخى فيلسوفان معاصر بديهيات اوّليه را نيز به وجدانيات باز مىگردانند.[3]
دكارت،
در توجيه اين كه چرا در تأمل اوّل در كتاب تأملات، در همه چيز، حتى امور يقينى شك
كرد مىگويد: