نام کتاب : روابط اجتماعى از نگاه قرآن نویسنده : مسعودى، عبدالهادى جلد : 1 صفحه : 104
تلافىجويانه من، موجب مىشود كه همين نفرت و كينه در آن سوى رابطه
پديد آيد و رابطه از آن سو قطع شود، اگر پيشتر و در فاصله جرم و خطا تا انتقام از
سوى كسى كه بر او ستم رفته است، قطع نشده باشد.
پاداش
گذشت
اكنون
وضعيت و حالت عفو و گذشت را بررسى كنيم. كسى كه از ابتدا مىبخشد و به انديشه
انتقام در لاك خود فرو نمىرود و همّ و غمّش تلافى نمىشود، به خود چنين مىگويد
كه خطا همزاد انسان است و گناه فقط از معصوم صادر نمىشود. همه انسانها در برخى
مواقع پا از جاده مستقيم هدايت بيرون مىنهند و در برخى زمانها فريب شيطان را
مىخورند؛ و مگر همه ما اين گونه نيستيم؟ اگر ما نيز خطاكاريم، آيا از خداوند
انتظار عفو و گذشت نداريم؟ آيا ما در زندگى به سوى جايى نمىرويم كه يكيك اعمال
ما را بررسى، و خوب و بدش را از هم جدا مىكنند؟ آيا انتظار ما مجازات و كيفر ديدن
براى خطاها و زشتكارىهايمان است، يا به عفو و رحمت الهى اميد بستهايم؟ اگر چنين
است، چرا ما نيز عفو نكنيم؟ و اگر ما عفو نمىكنيم، چرا چنين انتظارى از ديگران و
از خداوند داريم؟ آيا اين پُرتوقعى نيست و آيا مقتضاى عدالت و انصاف است؟ جالب
توجه آنكه خداوند، در آيه 149 سوره نساء مىفرمايد: (إِنْ
تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ
عَفُوًّا قَدِيراً) «اگر نيكىها را آشكار يا مخفى سازيد، و از بدىها گذشت كنيد،
خداوند بخشنده و تواناست [و با اينكه قادر بر انتقام است، عفو و گذشت مىكند]».
نام کتاب : روابط اجتماعى از نگاه قرآن نویسنده : مسعودى، عبدالهادى جلد : 1 صفحه : 104