نام کتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود نویسنده : سبحانىنيا، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 303
هرچه از خوبىها به تو مىرسد، از جانب خداست و آنچه از بدى به تو
مىرسد، از خود توست.
همچنين
در آيه ديگر مىفرمايد:
وَ
ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ.[1]
هر
مصيبتى كه به شما رسيده، توسط خود شما بوده است.
پس
كسى كه با اين آموزه آشنا و به وابستگى مطلق خويش به خداوند آگاه است، هرگز با
رفتارهاى نيكش مغرور نمىشود و نقش خداوند را در توفيقاتش از ياد نمىبرد و خود را
در انجامدادن آن رفتارها يا اتصاف به صفات نيك مستقل نمىيابد؛ و به تكبر مبتلا
نمىشود؛ و همواره شكرگزار خداوند است. ازاينرو امام باقر (ع) راه رهايى از عُجب
را شناخت خود مىداند و مىفرمايد:
در
سيره معصومان (عليهم السلام) نيز مىبينيم كه نه فقط توفيق
انجامدادن اعمال خير از خداوند طلب شده است، بلكه پس از رفتارهاى نيك يا اداى
تكاليف الهى، شكر و سپاس از خداوند به جاى خودپسندى صورت گرفته است. امام كاظم
(ع) در يكى از دعاهاى خود به پيشگاه پروردگار عرضه مىدارد:
«اللهم
وفقنى لكل عمل صالح ترضى به عنى و قربنى به إليك زلفى؛[3]
خداوندا،
مرا بر هر عمل نيكى كه تو با انجامدادن آن از من خشنود مىشود موفق گردان، و آن
را مايه نزديكى من به خودت قرار ده».
علىبنحسن
فضّال از امام رضا (ع) در بيان علت و مفهوم سجده شكر پس از نماز روايت كرده است:
يقول
هذه السجدة منى شكرا لله على ما وفقنى له من خدمته و أداء فرضه و الشكر موجب
للزيادة فإن كان فى الصلاة تقصير تم بهذه السجدة.[4]
مىگويد
اين سجده از طرف من، شكر خدايى است كه مرا به اطاعتش و انجام فريضه موفق گردانيد،
و شكر نيز موجب زيادى نعمت مىشود و اگر در نماز كوتاهى صورت گرفته باشد، با آن
سجده برطرف مىشود.