نام کتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود نویسنده : سبحانىنيا، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 122
علامه طباطبايى در بحث معرفت شهودى، آن را معرفت فطرى مىداند و
درباره فطرى بودن اين معرفت مىگويد:
واما
داستان تكامل نوع انسانى در علم و تمدن در جاى خود صحيح است؛ وليكن نبايد مسئله
اشهاد را به آن قياس كرد. تكامل انسان در علوم نظرى و اكتسابى است كه نتايج و
فروعى است كه تدريجاً براى انسان حاصل مىشود، بهخلاف اشهاد و خودبينى انسان، و
اينكه من محتاج به مربى هستم كه تربيتم كند؛ زيرا اين معنا از مواد علم است، و قبل
از نتايج براى انسان حاصل مىشود، و از علوم فطرى و اولين نقشى است كه در نفس
منتقش مىگردد، و بعد از اين انتقاش است كه نتايج و فروع متفرع بر آن مىشود و
چنين علمى معقول نيست كه بعد از علوم ديگر براى انسان حاصل شود.[1]
اين
معنا را از كلام نورانى پيامبر خدا (ص) نيز مىتوان استفاده كرد، آنگاه كه در
تفسير يكى از آيات قرآن مىفرمايد:
«كل
مولود يولد على الفطرة- يعنى على المعرفة فذلك قوله: وَ لَئِنْ سَألْتَهُمْ مَنْ
خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأرْضَ لَيقُولُنَّ اللهَ».