نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 82
دومين منبع معرفت دينى در كنار قرآن، دليل ديگرى بر ردّ ديدگاه نخست،
محسوب مىشود.
ب-
فهم قرآن، تنها از طريق سنّت
در
مقابل ديدگاه نخست، نظريه ديگرى وجود دارد كه بر اساس آن، شناخت قرآن براى عامّه
مردم، ممكن نيست و آنان براى تفسير قرآن و عمل كردن به آن، حتماً بايد به سنّت،
مراجعه كنند.
اين
ديدگاه، نخستين بار به برخى صحابيان و تابعيانْ نسبت داده شده است. از عبيد اللَّه
بن عمر، نقل شده است:
لقد
أدركتُ فقهاءَ المدينة، و إنّهم لَيُعظّمون القولَ فى التفسير، منهم: سالمُ بن عبد
اللَّه، و القاسمُ بن محمّد، و سعيدُ بن المسيَّب، و نافعٌ.[1]
من،
فقهاى مدينه را درك كردم. آنها گفتن تفسير را گران مىشمردند. از جمله ايشان اند:
سالم بن عبد اللَّه، قاسم بن محمّد، سعيد بن مسيّب و نافع.
و
در باره سعيد بن مُسيَّب، چنين نقل شده است:
إنّهُ
كان إذا سُئل عن تفسير آية من القرآن، قال: أنا لا أقول فى القرآن شيئاً.[2]
هر
گاه تفسير آيهاى از قرآن را از وى مىپرسيدند، مىگفت: من، در باره قرآن، چيزى
نمىگويم.
[1]. تفسير الطبرى: ج 1 ص
37، تفسير ابن كثير: ج 1 ص 17.
[2]. تفسير الطبرى: ج 1 ص
37، تفسير ابن كثير: ج 1 ص 17.
نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 82