نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 41
يازده. الصافى فى تفسير القرآن، فيض كاشانى (1007- 1091 ق)؛
دوازده.
نور الثقلين، عبد على بن جمعه عروسى حُوَيزى (ق 12 ق)؛
سيزده.
التفسير المأثور، على اصغر قائنى (م 1315 ق).[1]
ج-
تفسير عقلى
عقل،
به دو صورت مىتواند در تفسير قرآن نقش ايفا نمايد:
يك.
به صورت يك ابزار؛
دو.
به صورت يك منبع معرفت.
در
صورت اوّل، عقل، وسيلهاى است براى بهرهگيرى اجتهادى مفسّر از وحى، شهود، و علوم
تجربى؛ امّا در صورت دوم، عقل، منبعى است مستقل كه در كنار وحى، شهود، و علوم
تجربى، در جهت تبيين مقاصد و معارف قرآن، مورد استفاده قرار مىگيرد.
يكى
از مفسّران بزرگ معاصر، كاركرد ابزارى و منبعى عقل در تفسير قرآن را چنين بيان
فرموده است:
تفسير
عقلى نيز يا به تفطّن عقل از شواهد داخلى و خارجى صورت مىپذيرد، يعنى عقل، معناى
آيهاى را از جمعبندى آيات و روايات در مىيابد كه در اين قسم، عقل، تنها نقش
«مصباح» دارد و چنين تفسير عقلى مجتهدانه، چون از منابع نقلى محقّق
[1]. از اين جمله اند: سعد
بن عبداللَّه اشعرى( م 301 ق) در ناسخ القرآن و منسوخه و على حسينى استرآبادى( م
940 ق) در تأويل الآيات الظاهرة و علامه سيّد محمّدحسين طباطبايى در دومين تفسيرش(
البيان فى الموافقة بين الحديث و القرآن) و آية اللَّه محمّدهادى معرفت در التفسير
الأثرى الجامع.
نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 41