نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 124
13. تفسير متشابهات
بخشى
از روايات تفسيرى، به تفسير آيات متشابه اختصاص دارند،[1]
مانند: «الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى»[2] يا
«وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ»[3] يا
«يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»[4].[5]
14.
تفسير باطنى
پيش
از اين اشاره شد كه معارف قرآن، منحصر به مفاهيم ظاهرى نيست؛ بلكه اين كتاب
آسمانى، داراى سطوح و لايههاى معنايى فراوانى است كه برخى از آنها، ويژه اولياى
الهى و راسخان در علم است. يكى از لايههاى معنايى قرآن، مصاديقى است كه در طول
زمان براى آن پديد مىآيد. بر پايه روايتى، امام باقر عليه السلام در تبيين ظاهر و
باطن قرآن فرموده:
ظَهرُهُ
الَّذينَ نَزَلَ فيهِمُ القُرآنُ، وبَطنُهُ الَّذينَ عَمِلوا بِمِثلِ أعمالِهِم،
يَجرى فيهِم ما نَزَلَ فى اولئِكَ.[6]
[1]. منظور از آيات«
متشابه»، آياتى است كه در نگاه ابتدايى، مبهم و پيچيده اند، ليكن باتأمّل در آنها
در كنار« محكمات»( يعنى آياتى كه معناى آنها روشن است)، مقصود معلوم مىگردد.