نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 110
مقصود از مفاهيم باطنى قرآن، معارف عميقى است كه در پس ظواهر الفاظ،
مراد و مقصود اصلى خداوند متعال است. شناخت صحيح اين معارف، ويژه پيامبر صلى الله
عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام آن بزرگوار است، چنان كه در روايتى از امام على
عليه السلام آمده:
سَلونى
عَنِ القُرآنِ فَإِنَّ فِى القُرآنِ عِلمَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ، لَم يَدَع
لِقائِلٍ مَقالًا، ولا يَعلَمُ تَأويلَهُ إلَّااللَّهُ وَالرّاسِخونَ فِى العِلمِ،
ولَيسوا بِواحِدٍ، ورَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله كانَ واحِداً مِنهُم
عَلَّمَهُ اللَّهُ سُبحانَهُ إيّاهُ، وعَلَّمَنيهِ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و
آله، ثُمَّ لا يَزالُ فى بَقِيَّتِهِ إلى يَومِ القِيامَةِ.[1]
از
من، از قرآن بپرسيد؛ چرا كه دانش اوّلين و آخرين، در قرآن است. [قرآن] براى هيچ
گويندهاى [جاى] سخن نگذاشته است و تأويل آن را جز خدا و استواران در دانش، كسى
نمىداند و اينان، يك نفر نيستند. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله يكى از ايشان
بود كه خداوند سبحان، آن را به او آموخت و پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هم آن
را به من آموخت و [تأويل قرآن] در فرزندان [معصومِ] او تا روز قيامت، باقى خواهد
ماند.
بنا
بر اين، آشنايى با تفسير باطنى قرآن و تبيين لايههاى عميق حقايق اين كتاب آسمانى،
تنها از طريق اهل بيت عليهم السلام امكانپذير است.
5.
پيكار با تفسيرهاى ناروا
يكى
از نگرانىهاى اصلى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نسبت به آينده امّت، اين بود
[1]. تأويل الآيات الظاهرة:
ج 2 ص 555، تفسير فرات: ص 68، كتاب سليم بن قيس: ج 2 ص 942، بحار الأنوار: ج 24 ص
179 ح 11.
نام کتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 110