نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 73
احاديث امامان اهل بيت عليهم السلام را در باره مهدى باز مىگويد؛[1]
امّا از نكتههاى در خور تأمل در رهيافت سمنانى، تأكيد فراوان او بر بهرهمندى
مهدى عليه السلام از مواريث خَلقى، خُلقى و معنوى پيامبر صلى الله عليه و آله، يا
به تعبير وى، از هر سه نطفه صلبى، قلبى و زبان سرِّ رسول صلى الله عليه و آله است؛
چيزى كه، به اعتقاد وى، در هيچ يك از امامان يازدهگانه پيش از مهدى سابقه ندارد.
مهدى موعود از اين جهت، داراى ويژگىها و خصايص اخلاقى معنوى و عرفانى ويژهاى
خواهد بود.
سمنانى
در مجلس 23 از چهل مجلس كتابش،[2] آن جا كه در باره اهل بيت
عليهم السلام سخن مىگويد، مهدى را امام و صاحب علوم غريبه و داراى همه مقاماتى
مىشمارد كه امامان اهل بيت عليهم السلام داشتهاند[3].[4]
تحليل
و جمع بندى
1.
اين رويكردهاى سهگانه در طول ده قرن، يعنى از قرن چهارم تا پانزدهم، شكل
[1]. گفتنى است كه صوفيان
اهل سنّت، همچون قُشيرى و سنايى و عطّار و مولوى و رزبهان بقلى و عبد القادرگيلانى
و سيوطى و سخاوى و مناوى، اعتبار و احترام فوق العادهاى براى امامان اهل بيت
عليهم السلام و سخنان آنان قائلاند و از ميان آنها، گروهى كه با عنوان« سنّيان
دوازده امامى» شناخته مىشوند، از قبيل: ابراهيم حمويى( مؤلّف فرائد السمطين) و
معين الدين حوينى( مؤلّف نگارستان) و عمر بن شجاع الدين موصلى( مؤلّف النعمى
المقيم) و شَبراوى( مؤلّف الإتحاف)، امامان اهل بيت را« امام» و معصوم» نيز
مىدانند، اگر چه خلافت و حكومت را شأنى جدا از امامت( ولايت كلّيه الهيه) و از
حقوق و شئون مردم و واگذار شده به آنان مىشمارند( ر. ك: تاريخ تشيّع در ايران،
رسول جعفريان: ص 841).
[3]. براى گزارش ديدگاهها و
عقايد عرفا و صوفيان از مقاله« گونهشناسى انديشه موعود در عرفان و تصوف اسلامى»،
اثر محمّد نصيرى، چاپشده در كتاب گونهشناسى انديشه منجى موعود در اديان( ص 361-
408) بهره بردهام.
[4]. آثار ديگرى نيز با روش
عرفانى- صوفى در موضوع مهدويّت نگاشته شده است؛ از جمله:
- علامات المهدى، صدر الدين
قونوى.
- مثنوى عجايبات يا علائم ظهور،
شاه نعمةاللَّه ولى.
- رساله مهديه، شاه نعمة اللَّه
ولى.
نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 73