responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 68

يا الهى! مهدى‌ام از غيب آر

تا جهان عدل گردد آشكار

مهدى و هادى و تاج انبيا

بهترينِ خلق و برج اوليا.

3- 3. مولوى (604- 672 ق)

مولانا جلال الدين بلخى نيز بر اين باور است كه ولايت شأنى از شئون ذاتى حق، منشأ ظهور، و مبدأ تعينات و بروز حقايق خلقيه است؛ چنان‌كه حضورش در عالمِ عين و در ميان امت، مايه اتحاد و يك‌پارچگى آنان است.

او بر اين باور است كه در هر دوره از تاريخ بشر يك ولى هست. وجود اين ولى، موجب آزمايش مردم است و اين آزمايش تا روز رستاخيز ادامه خواهد داشت. در اين آزمايش كه به وسيله اولياءاللَّه انجام مى‌گيرد، هر كس كه اخلاق نيكو، تواضع و حالت تسليم به آن اوليا داشته باشد نجات خواهد يافت، و برعكس كسى كه به دليل ضعف نفس نتواند وجود اولياءاللَّه را تحمّل كند، مانند شيشه خواهد شكست.

پيشواى حق و قائم، همان ولى است.

پس به هر دورى، ولى‌اى قائم است‌

تا قيامت، آزمايش، دائم است‌

هر كه را خوى نكو باشد برست‌

هر كسى كاو شيشه‌دل باشد شكست‌

پس امام حىّ قائم، آن ولى است‌

خواه از نسل عمر، خواه از على است‌

مهدى و هادى، وى است اى راه‌جو

هم نهان و هم نشسته پيش رو

او چو نور است و خرد جبريل اوست‌

آن ولىِّ كم از او قنديل اوست‌

و آن كه زين قنديل كم، مشكات ماست‌

نور را در مرتبت، ترتيب‌هاست.[1]

برخى از شارحان مثنوى، ذيل بحث از اين ابيات، با استناد به آيات قرآن كريم، از جمله آيه ششم سوره احزاب و آيه 124 سوره انعام ولايت را به تكوينى و تشريعى،


[1]. مثنوى معنوى: ص 192.

نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست