نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 347
غوغا رو به رو مىشود و در نتيجه، تصريح به اين امر، ميسّر نمىگردد.[1]
4.
مقصود از «دوازده خليفه»
تأمّل
در واژههاى «خليفه»،[2] «امام»،[3]
«وصى»،[4] «امير»[5]
و الفاظ مشابه آنها كه در گزارشهاى مختلف حديث جابر آمده و نيز موقعيت خانوادگى و
عدد كسانى كه پيامبر صلى الله عليه و آله آنان را به عنوان جانشينان خود معرّفى
مىكند و مهمتر از همه، تأكيد ايشان بر اين كه قيام دين و عزّت اسلام و صلاح امّت
تا قيامت در گرو خلافت آنهاست، به روشنى نشان مىدهند كه پيامبر صلى الله عليه و
آله در اين پيام مهم، در صدد ارائه مشخّصات افرادى است كه شايستگى علمى، عملى،
سياسى و مديريتى لازم را براى رهبرى جامعه اسلامى پس از او دارند؛ كسانى كه از هر
جهت مىتوانند خليفه خدا و خليفه پيامبر خدا باشند.
در
آن هنگام، اهمّيت اين پيام، به گونهاى بود كه به گفته ابن عبّاس، ابو بكر در آغاز
حكومتش، خود را خليفه نمىخواند و در پاسخ كسى كه از او مىپرسد: «آيا تو خليفه
پيامبر خدايى؟»، پاسخ مىدهد: نه. و در پاسخ اين سؤال كه: پس تو كيستى؟
پاسخ
مىدهد: «من، خالفه [/ جاىگزين] پس از او هستم».[6]
دقّت
و تأمّل در معناى واژه «خليفه»، خود، بيانگر اين معناست. خليفه به معناى جانشين
است و جانشين، كسى است كه وظيفه شخص پيشين را به عهده دارد و جاى خالى او را پُر
مىكند، و چون وظيفه اصلى و محورى پيامبر صلى الله عليه و آله، هدايتگرى و
[1]. ر. ك: صحيح البخارى: ج
1 ص 54 ح 114 و ج 4 ص 1612 ح 4168 و ج 8 ص 2680 ح 6933، مسند ابن حنبل: ج 1 ص 695
ح 2992، الطبقات الكبرى: ج 2 ص 244.