نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 321
بنا بر اين، حديث ثقلين، دليل ديگرى است بر عصمت اهل بيت و مصونيت
آنان از گناه و اشتباه در كنار آيه تطهير و احاديثى كه در تبيين طهارت اهل بيت،
صادر شدهاند.[1]
2.
مرجعيت علمى اهل بيت عليهم السلام
دومين
پيام روشن حديث ثقلين براى امّت اسلام، مرجعيت علمى اهل بيت است.
در
واقع، پذيرش همتايىِ اهل بيت با قرآن و مصونيت علم آنان، براى اثبات اين پيام كافى
است. اين، بدان معناست كه هيچ كس جز اهل بيت عليهم السلام نمىتواند حقايق قرآن را
براى مردم، بازگو كند و آنان را با معارف ناب اسلام، آشنا سازد. امام صادق عليه
السلام مىفرمايد:
إنَّ
اللَّهَ عَلَّمَ نَبِيَّهُ التَنزيلَ وَ التَّأويلَ، فَعَلَّمَهُ رَسولُ اللَّهِ
صلى الله عليه و آله عَلِيَّاً عليه السلام، قالَ: وَ عَلَّمَنا وَاللَّهِ.[2]
خداوند
به پيامبرش تنزيل و تأويل را آموخت. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هم به على
عليه السلام آموخت و به خدا سوگند، به ما هم ياد داد.
همه
احاديثى كه بر جايگاه علمى اهل بيت تأكيد دارند (مانند احاديثى كه آنان را «خزانهداران
علم الهى» و «وارثان علم انبيا» معرّفى مىكنند، يا سخن آنان را سخن پيامبر خدا
مىشمرند[3])، در واقع، تبيين كننده اين
پيام و تأكيدورز بر مرجعيت علمى اهل بيتاند. جالب توجّه است كه در برخى از
گزارشهاى حديث ثقلين، به جايگاه علمى اهل بيت نيز اشاره شده است.[4]
[1]. ر. ك: اهل بيت در قرآن
و حديث: ص 247( بخش سوم: فصل يكم: مهمترين ويژگىهاى اهل بيت/ پاكى).
[2]. الكافى: ج 7 ص 442 ح
15، تهذيب الأحكام: ج 8 ص 286 ح 1052.
[3]. ر. ك: اهل بيت در قرآن
و حديث: ص 411( بخش چهارم: فصل يكم: ويژگىهاى علمى اهل بيت).
[4]. ر. ك: اهل بيت در قرآن
و حديث( ص 421 ح 379):« من دو چيز در ميان شما مىنهم كه اگر به آن دو چنگ زنيد،
هرگز گمراه نمىشويد: كتاب خداوند عز و جل و اهل بيت من كه همان عترت من اند. اى
مردم! گوش كنيد. به من خبر رسيده است كه در كنار حوض كوثر بر من وارد خواهيد شد و
من در باره اين كه با اين دو امر سترگ چه كرديد، از شما پرسش خواهم كرد. اين دو
امر سترگ، كتاب خداوندِ والا نام و اهل بيت من اند. پس، از آنها پيشى نگيريد كه
نابود مىشويد و به آنها نياموزيد كه داناتر از شمايند»( ر. ك: ص 263 ح 73).
نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 321