نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 154
2. رهيافت عرفانى- معنوى به مهدويّت
برخى
از مستشرقان آموزه مهدويّت را به لحاظ تأثيرات عرفانى و معنوى آن در هدايت انسان و
جامعه به كمال، بررسيده و ارزيابى كردهاند. هانرى كُربَن، فيلسوف فرانسوى، از
مشهورترين صاحبنظران در اين رهيافت به شمار مىآيد. وى در اين باره مىنويسد:
به
عقيده من، مذهب تشيّع تنها مذهبى است كه رابطه هدايت الهى را ميان خدا و خلق هميشه
زنده نگه داشته و به طور مستمر و پيوسته ولايت را زنده و پابرجا مىگذارد. مذهب
يهود نبوّت را، كه رابطهاى است واقعى ميان خدا و عالم انسانى، درحضرت كليم ختم
كرده و پس از آن به نبوّت حضرت مسيح و حضرت محمّد صلى الله عليه و آله اذعان
ننموده و رابطه مزبور را قطع مىكند و نيز مسيحيان در حضرت عيسى متوقف شدند و اهل
سنّت از مسلمانان نيز در حضرت محمّد صلى الله عليه و آله توقّف نموده و با ختم
نبوّت در ايشان، ديگر رابطهاى ميان خالق و خلق موجود نمىدانند. تنها مذهب تشيّع
است كه نبوّت را با حضرت محمّد صلى الله عليه و آله ختمشده مىداند؛ ولى ولايت
را، كه همان رابطه هدايت و تكميل مىباشد، بعد از آن حضرت و براى هميشه زنده
مىداند؛ رابطهاى كه از اتصال عالم انسانى به عالم الوهى حكايت مىكند؛ به واسطه
دعوتهاى دينى قبل از موسى و دعوت دينى موسى و عيسى و محمّد عليهم السلام، و بعد
از حضرت محمّد صلى الله عليه و آله به واسطه همين رابطه ولايت، جانشين وى (به
عقيده شيعه) زنده بوده و هست و خواهد بود و اين حقيقتى است زنده كه هرگز نظر علمى
نمىتواند آن را از خرافات شمرده و از ليست حقايق حذف نمايد. به عقيده من، همه
اديان برحق اند و يك حقيقت زنده را دنبال مىكنند و همه اديان در اثبات وجود اين
حقيقت زنده مشتركاند. آرى! تنها مذهب تشيّع است كه به زندگى اين حقيقت، لباس دوام
و استمرار پوشانده است.[1]
[1]. ظهور شيعه، مجموعه
مصاحبههاى استاد علامه طباطبايى وپروفسور هانرى كربن: ص 7،« امام عصر از منظر
پروفسور هانرى كربن»، موعود: ش 14 ص 40.
نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 154