نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 78
داشتن، توصيه به اين اصل تربيتى است. در اينجا فقط به يك حديث اشاره
مىكنيم كه فردى از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله در اين زمينه سؤال كرد و ايشان
فرمود:
إذا
جاءكم من ترضون خلقه و دينه فزوّجوه. فقالوا: يا رسول اللّه و إن كان دنيّا فى
نسبه؟ قال: إذا جاءكم من ترضون خلقه و دينه فزوّجوه، إلّا تفعلوه تكن فتنة فى
الأرض و فساد كبير.[1]
اگر
فردى به خواستگارى دختر شما آمد كه از دين و اخلاق او راضى بوديد، وى را تزويج
كنيد. پرسيدند: اى رسول خدا! حتى اگر از نظر اصل و نسب، پست باشد؟ پيامبر فرمود:
اگر كسى به خواستگارى دختر شما آمد كه دين و اخلاق او را مىپسنديد، او را تزويج
كنيد؛ كه اگر اين كار را نكنيد، فتنه و فساد بزرگى در زمين به وجود خواهد آمد.
3.
اصل ازدواج براساس خواست دختر و پسر
سومين
اصل برمبناى نياز انسان به انس، اين است كه ازدواج، براساس تمايل و خواسته خود
دختر و پسر باشد. از آنجا كه هر دختر و پسرى، باتوجّه به ويژگىهاى روانىاش با
ديگرى انس مىگيرد، ميل، احساس و خواست او، اصل مهم در انتخاب همسرش است و نبايد
والدين و يا افراد ديگر، خواست و احساس خود را بر او تحميل كنند. فضيل بن يسار، از
اصحاب امام محمّد باقر عليه السّلام به ايشان عرض كرد:
إنّ
لامرأتى أختا مسلمة لا بأس برأيها و ليس بالبصرة أحد فما ترى فى تزويجها من
النّاس؟ فقال: لا تزوّجها إلّا ممّن هو على رأيها و تزويج المرأة (الّتى) ليست
بناصبة لا بأس به.[2]
همسرم
خواهر مسلمانى دارد كه دختر فهميدهاى است، و در بصره، كسى كه مناسب او باشد وجود
ندارد. نظر شما چيست كه او را به عقد يكى از مردم عادى، درآورم؟ امام فرمود: جز با
فردى كه خودش نظر موافقى نسبت به او دارد، او را تزويج نكنيد.
[1]. الكافى، ج 5، ص 347؛
تهذيب الأحكام، ج 7، ص 394؛ وسائل الشيعة، ج 20، ص 78.