نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 362
برخوردار باشند، سر به عصيان نخواهند گذاشت و به نابههنجارىها روى
نخواهند آورد. در برابر، اگر از انديشههاى صواب بهرهمند نباشند و خلأ فرهنگى و
علمى در بين آنها حاكم باشد، زمينه روى آوردن به بزهكارى در آنان بيشتر خواهد بود.
امام صادق عليه السّلام مىفرمايد:
لست
أحبّ أن أرى الشّابّ منكم إلّا غاديا فى حالين: إمّا عالما أو متعلّما، فإن لم
يفعل، فرّط، فإن فرّط ضيّع فإن ضيّع أثم و إن أثم سكن النّار و الّذى بعث محمّدا
بالحقّ.[1]
براى
جوان، نمىپسندم مگر اينكه يا عالم باشد و يا در حال فراگيرى علم. اگر چنين نباشد
و معرفت صحيح در بين نباشد، جوان در عمل، به كارهاى افراطى كشيده مىشود، هستى خود
را تباه مىسازد و در دوزخ ساكن مىگردد.
ب-
عوامل اجتماعى و محيطى
يكى
ديگر از عوامل مهم انحراف جوانان كه شايد بتوان آن را پس از عامل «خانواده»،
مهمترين عامل دانست، «جامعه» و محيط اطراف است.
«پرون»،[2]
بر اين باور است كه رفتار آدمى را نبايد ناشى از طبيعت فرد دانست؛ بلكه بايد آن را
معلول روابط با محيط مادى و اجتماعى به شمار آورد كه بر رفتار انسان تأثير
مىگذارند و آن را شكل مىدهند. ازاينرو نبايد طبيعت انسان را متأثّر از ساختار
محيط موجود ندانست. حتى نبايد تمايلات عمدهاى مانند: ميل به صيانت ذات و حفظ نژاد
را به طبيعت بشر نسبت داد؛ زيرا كسانى كه به خودكشى مىپردازند و دچار انحراف جنسى
هستند، متأثّر از عوامل اجتماعىاند. اين گوناگونى فرهنگها، معيارها و ارزشها،
به تفاوتهاى محيط مادى و عوامل اقتصادى و تماس با اقوام ديگر و پيشامدها بستگى
دارد.[3]