responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خاطره هاى آموزنده نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 275

5/ 2 خاطره‌اى از سفر به آفريقاى جنوبى «ديدار با احمد ديدات»

در سفرى كه به آفريقاى جنوبى داشتم، در تاريخ 21/ 7/ 1383 (26 شعبان 1425) همراه حجة الاسلام و المسلمين مرحوم محمدْ شريفِ مهدوى و حجة الاسلام و المسلمين سيد على قاضى عسكر، در شهر دوربان، به ديدار آقاى احمد ديدات‌[1] رفتيم.


[1]. احمد ديدات در جولاى 1918 ميلادى در هندوستان متولد شد و در آگوست 1927 در سنّ نُه سالگى به آفريقاى جنوبى، نزد پدرش« حسين» رفت. پدرش وى را كه با حروف الفباى انگليسى آشنايى نداشت، در مدرسه انجمن ثبت‌نام كرد. در آنجا انگليسى را فرا گرفت و توانست طى شش ماه به موفقيت‌هاى عالى دست پيدا كند. امّا تحصيلات وى ناگهانى و آن هم به خاطر فشارهاى مالى به پايان رسيد و مجبور شد تحصيل را رها كرده و مشغول كار شود.

اوّلين شغل وى در يك مغازه، حوالى شهر دوربان و در نزديكى« مؤسسه رسالت آدم» بود. اين مؤسسه در زمينه تبليغ و آموزش مسيحيّت فعاليت داشت. اعضاى مؤسسه به طور مكرّر و پياپى به مدير مسلمان او مراجعه و به صورت تحت اللفظى به اسلام حمله مى‌كردند و اصرار در برگرداندن وى از دين اسلام داشتند. اين موضوع احمد جوان را عصبانى مى‌كرد. از اين‌رو تصميم گرفت با داشتن اطلاعات مناسبى از اسلام و مسيحيت، خود را براى پاسخ‌گويى به آنان مجهّز كند.

وى در سال 1940 درباره اسلام و روش مقايسه‌اى و تناقض‌هاى موجود در كتاب انجيل سخنانى ايراد كرد. اين سخنان تعداد زيادى از مردم را به خود جلب كرد و به تدريج، با مطالعات بيشتر، فرصت يافت در مقابل هزاران نفر سخنرانى كند. سخنان او به اندازه‌اى تأثيرگذار بود كه تعدادى از مسيحيان و هندوها به دين اسلام روى آوردند.

سال 1950 در سخنرانى‌هاى وى حدود سى تا چهل هزار نفر حضور پيدا مى‌كردند.

در سوم مى 1996 شيخ احمد ديدات با يك سكته مغزى زمين‌گير شد. اين ضايعه وى را از حركت و تلاش باز داشت.

احمد ديدات در حدود بيست كتاب در موضوعات اسلامى و مباحثه با مسيحيّت به رشته تحرير درآورد و هشتاد نوار ويدئويى از مناظرات اسلام و مسيحيّت وى، در مؤسسه بين‌المللى تبليغ اسلام هم‌اكنون موجود است. گفته مى‌شود كه بر اثر فعاليت‌هاى شيخ احمد ديدات، بيش از پنج هزار نفر به دين مبين اسلام مشرّف شده‌اند.

شيخ احمد ديدات در تاريخ 16/ 5/ 84 برابر با اوّل رجب 1426 قمرى در سنّ هشتاد و هفت سالگى در شهر دوربان بدرود حيات گفت.

نام کتاب : خاطره هاى آموزنده نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست