نام کتاب : حكمت نامه حضرت عبد العظيم الحسنى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 10
3. حكمت حقيقى
حكمت حقيقى، نورانيّت و بصيرتى است كه در نتيجه به كار بستنِ حكمت عملى در زندگى، براى انسان، حاصل مىگردد. در واقع، حكمت علمى، مقدّمه حكمت عملى، و حكمت عملى، سرآغاز حكمتِ حقيقى است و تا انسان بدين پايه از حكمت نرسيده است، حكيمِ حقيقى نيست، هر چند بزرگترين استاد حكمت باشد.
حكمت حقيقى، در واقع، همان جوهر دانش و نورِ دانش و دانشِ نور است. از اين رو، خواصّ دانش حقيقى و آثارش، بر آن، مترتّب مىگردد، كه از مهمترينِ آنها بيم از خداوند متعال است:
حكمت حقيقى، جاذبهاى عقلانى بر ضدّ كششهاى نفسانى است[3] كه هر اندازه در جان انسانْ قوّت يابد، به همان اندازه، تمايلات نفسانى در او ضعيف مىشوند،[4] تا آن جا كه كاملًا از بين مىروند.[5] در اين حال است كه عقل به طور كامل، زنده
[2]. حلية الأولياء: ج 2 ص 386، مسند الشهاب: ج 1 ص 59 ح 41.
[3]. اشاره است به روايتى از امام صادق عليه السلام:« الحكمة ضدّ الهوى؛ حكمت، ضدّ هوس است»( الخصال: ص 591 ح 13).
[4]. اشاره است به حديثى از امام على عليه السلام:« كلّما قويت الحكمة ضعفت الشهوة؛ هر گاه حكمت نيرومند گردد، خواستههاى نفسانى ضعيف مىشوند»( غرر الحكم: ح 7205).
[5]. اشاره است به حديثى از امام على عليه السلام در وصف مؤمن:« ميتة شهوته؛ خواستههاى نفسش مُردهاند»( نهج البلاغة: خطبه 193).
نام کتاب : حكمت نامه حضرت عبد العظيم الحسنى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 10