responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 94

وى، در پنج فصل اين مطالب را توضيح داده است:

در فصل اوّل، ضمن بيان كلّياتى، هدف تحقيق، روش تحقيق، سابقه تحقيق، ضرورت تحقيق، منابع تحقيق و اركان تحقيق خود را توضيح داده است.

در فصل دوم، به بررسى واژه «خوف» در لغت و اصطلاح، انواع خوف، عناصر تشكيل‌دهنده خوف، درجات و مراتب خوف، معرفى خائفان، ثمره خوف، خوف از نظر دانشمندان، و خوف اوليا و ملائك پرداخته است.

فصل سوم، در باب رجاست. «رجا» در لغت و اصطلاح، فرق رجا با آرزو، بررسى رجا در آيات قرآن و نهج البلاغه و روايات، ادلّه رجا، و شرايط تحقق رجا، از بحث‌هاى اين فصل است.

فصل چهارم، در باب جمع خوف و رجا است. وى، اين موضوع را با بررسى آيات و روايات و سنجش هركدام بررسى نموده است.

در پنجمين فصل، نتيجه كلّى بحث‌ها را با يك پيشنهاد ارائه مى‌كند.

107. بررسى رابطه متقابل ايمان و عمل از ديدگاه قرآن و روايات‌

، مينا هاشمى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول دين تهران، استاد راهنما: دكتر منصور پهلوان، استاد مشاور: دكتر مجيد معارف، 1382، 89 ص.

اين بررسى، به تأثير متقابل ايمان و عمل از ديدگاه اسلام پرداخته، و حقانيت ديدگاه مذهب تشيع را بيان مى‌كند. در ضمن، به برخى از شبهات مطرح در اجتماع نيز پاسخ مى‌دهد كه: آيا ايمان، در نحوه رفتار انسان تأثير دارد يا خير؟ اين كه رفتار انسان‌هاى مؤمن ممكن است گاهى منطبق با ايمان آنها نباشد و يا اين كه گاهى مشاهده مى‌شود افراد بى‌ايمان و يا ضعيف الايمان، اعمال صالح و شايسته انجام مى‌دهند، چگونه قابل توضيح است؟

وى در مقدمه، قبل از ورود به سه بخش رساله، كلّياتى در باره تحقيق، معرفى موضوع، انگيزه انتخاب موضوع، فرضيات يا سؤالات تحقيق، روش تحقيق، منابع و نقد آنها، و اركان پايان‌نامه آورده است.

در بخش اوّل، با عنوان ايمان، به بررسى مفهوم ايمان، فرق ايمان اسلام و نظرات پيرامون آن، تعريف ايمان و كفر و نسبت بين آن دو از ديدگاه متكلمان شيعه، معناى ايمان حقيقى، فوائد و آثار ايمان، و موانع و آفات ايمان پرداخته است.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست