responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 92

معتبر اهل سنّت نقل شده است.

در فصل سوم، سند حديث را بررسى كرده، به طورى كه اين حديث از 35 نفر صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله و 19 نفر از تابعين و راويان زيادى بالغ بر 200 نفر از بزرگان علما و محدّثان اهل سنّت، از قرن دوم تا قرن پانزدهم نقل شده است.

در فصل چهارم، متن‌هاى متعدد حديث از لحاظ صدور، منابع، متن و سند را بررسى نموده است.

در فصل پنجم، دلالت و آثار حديث را بررسى نموده، كه از آن برترى و افضليت اهل بيت عليهم السلام، مصونيت قرآن از تحريف و عصمت، اعلميت اهل بيت عليهم السلام، لزوم تمسك به كتاب خدا و اهل بيت، امامت و مرجعيت اهل بيت عليهم السلام، و بقاى كتاب خدا و اهل بيت تا قيامت استفاده مى‌شود.

104. بررسى حديث و محدّثان شيعه در بغداد

، خديجه تاج بخشيان، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران مركزى)، استاد راهنما:

دكتر مجيد معارف، استاد مشاور: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 1383، 148 ص.

اين رساله، پژوهشى است تاريخى و علمى به منظور بررسى پيشينه بغداد و محله شيعه‌نشين كرخ بغداد، و بررسى آثار و فعاليت‌هاى علمى محدّثان شيعه در بغداد، كه با بررسى آثار قدما و متأخران، اعم از آثار رجالى، حديثى و تاريخى و بعضاً كلامى گردآورى شده است.

اين رساله، در چهار فصل كلّى تنظيم شده است:

در فصل اوّل، با بهره‌جويى از كتب دايرة المعارف و لغت‌نامه‌ها و بعضاً كتب تاريخى، به تاريخچه و وجه تسميه و سبقه تاريخى و تاريخ بناى بغداد و علت آن، و همچنين مراكز علمى و اماكن بغداد و حوادث اين شهر اشاره نموده است.

در فصل دوم، با استفاده از همين مراجع، در باره ظهور و حضور شيعيان در بغداد و سبقه تاريخى كرخ به عنوان يكى از مراكز و پايگاه‌هاى مهم شيعه در بغداد و مراكز علمى شيعه، سخن به ميان آورده است.

در فصل سوم، با استفاده از انواع كتب رجالى و حديثى متقدمان و متأخران و معاصران، گزارشى از حضور محدّثان شيعه در بغداد ارائه كرده، و بعد از معرفى اجمالى آنان، افراد تأثيرگذار در هر قرن را به تفصيل معرفى نموده است.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست