responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 53

در فصل چهارم- كه تجزيه و تحليل اطلاعات است- در سه بخش، پرسش‌هاى تحقيقاتى، مورد نقد و بررسى قرار گرفته و در هر مورد، نتايجى به دست آمده است.

در فصل پنجم، ضمن بيان اهمّ موضوعات بررسى شده، راه‌كارهايى جهت نحوه بهره‌گيرى از قرآن كريم، شرح و بسط داده شده است.

56. امثال و حكم «نهج البلاغه» و معادل‌هاى فارسى و انگليسى آنها

، هاجر اندقانى، كارشناسى ارشد زبان و ادبيات عرب، دانشگاه آزاد اسلامى قم، استاد راهنما: دكتر ابوالحسن امين مقدسى، استاد مشاور: دكتر محمّد جنتى‌فر، 1379، 187 ص.

امثال و حكم، چه جايگاهى در ميان هر ملت دارند؟ اين امثال، در چه قالب‌هايى بيان شده‌اند و حامل چه پيامى هستند؟ تاريخ پيدايش امثال به چه زمانى بر مى‌گردد؟ آيا از امثال، در استدلال هم استفاده مى‌شود؟ آيا اين امثال، در قرآن كريم و كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام هم وجود دارند؟ اينها، سؤالاتى است كه نگارنده در تحقيق خود به آن پاسخ داده است.

وى، در اين پژوهش، 342 مثل و حكمت را از نهج البلاغه گرد آورده، و بعد از ترجمه آنها، اقدام به معادل‌يابى آنها در زبان فارسى و انگليسى نموده است.

وى، نخست به توضيح اين نكته پرداخته كه بين امثال موجود در نهج البلاغه و امثال فارسى، تشابه زيادى يافت مى‌شود، كه علت آن امتزاج اين دو زبان به سبب نفوذ اسلام در بين فارسى‌زبانان است. همين نكته، باعث شده معادل مثل‌هاى عربى در زبان فارسى نيز وجود داشته باشد.

سپس، به اين نكته اشاره مى‌كند كه در زبان انگليسى، اين تشابه بسيار كم است؛ ولى به دليل جهان شمول بودن اسلام، اين تشابه تا حدودى بين اين دو به چشم مى‌خورد، كه حاكى از نزديكى اديان در بسيارى از اصول به يكديگر است.

وى، اين مثل‌ها را به صورت الفبايى مرتب نموده، و در پاورقى نيز شماره خطبه يا نامه يا كلمات قصار امام را، طبق نهج البلاغه آورده است.

57. املاء و استدراج از نظر قرآن و حديث‌

، نيره كاظمى كامياب، كارشناسى ارشد (.)، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال)، استاد راهنما: على اكبر غفارى، استاد مشاور: دكتر عباس همامى، 1380، 95 ص.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 53
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست