responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 380

ويژگى‌هاى كتب اربعه و اجمالى از محتويات برخى از مسائل اين كتب، بيان وجه تأليف، خصوصيات متنى و سندى، برخى از مسائل بايسته بحث در آنها، روايات كتب اربعه در نگاه افراطگرايانه، قطعيت صدور اخبار كتب اربعه، صحّت و اعتبار تمام اخبار كتب اربعه.

سپس، به بررسى وجوه و شواهدى كه براى اثبات قطعيت صدور اين اخبار وجود دارد، و همچنين دعواى قطعيت صدور اخبار و نصوص هر يك از كتب اربعه پرداخته است.

پس از آن، نظريه‌ها و شيوه‌هاى تفريطگرايانه در ارزيابى اخبار آحاد شيعه، همچنين برخى از شبهات مطرح پيرامون اخبار كتب اربعه را در نگاه واقع‌بينانه تبيين نموده است.

453. نگرشى بر نظام اجتماعى- سياسى در قرآن و حديث‌

، سيّد رضا كاظمى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول دين قم، استاد راهنما: آية اللَّه محمّد هادى معرفت، استاد مشاور: آية اللَّه محمّد مهدى آصفى، 1378، 168 ص.

اين نوشتار، در پى پاسخ به دو سؤال است: آيا از قرآن و سنّت و سيره، مى‌توان طرحى براى نظام اجتماعى- سياسى اسلام استنباط كرد يا نه؟ در صورت اثبات، عنوان اين نظام چيست و ماهيّت و شكل آن كدام است؟

نگارنده، در رساله خود به طور اجمال، از نظر آيات قرآن و احاديث، عنوان نظام اجتماعى را «امت»، و عنوان نظام سياسى را «امامت» قرار داده، و بر اين عقيده است كه با توجّه به تعريف ويژه اين دو نظام، آن دو لازم و ملزوم يكديگر هستند.

اين رساله، از مقدمه و چهار فصل تشكيل يافته است:

فصل اوّل، سه گفتار دارد: منشأ اجتماع، بيان معنا و تعاريف جامعه از نظر فلاسفه اجتماعى «نظام اجتماعى» و مقصود از آن در لغت و اصطلاح و عرف و قرآن.

فصل دوم، از چهارگفتار تشكيل شده: نظام اجتماعى در قرآن، «امت»، تعريف امت در بيان صاحب‌نظران، پيشينه و تحول در مفهوم امت.

فصل سوم، با عنوان بافت امت، در هفت گفتار تنظيم شده: منظور از بافت در اين موضوع، قرآن اين بافت را با عنوان «ولاء» نسبت به امت و جامعه ايده‌آل خود ذكر كرده، ولاء و ولايت و اهمّيّت ولايت در جامعه اسلامى، «ولاء» و «ولايت» از نظر كتب لغت، همين واژه در فرهنگ قرآن، مراد از ولاء و ولايت در قرآن.

فصل چهارم، با عنوان امت و نظام امامت، به نظام سياسى امامت از ديدگاه امام خمينى رحمه الله، اثبات هم‌ريشه و هم‌معنا بودن امت و امامت، معناى امام و امامت در فرهنگ‌

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 380
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست