responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 331

نگارنده اين تحقيق، بر آن است كه نقش‌ها و كاركردهاى مختلف مسجد در جامعه اسلامى را، از ديدگاه آيات و روايات بررسى كند.

اين پايان‌نامه، پنج بخش دارد:

در بخش اوّل، ضمن شش فصل، به بيان كلّياتى در خصوص اهمّيّت و جايگاه مسجد در اسلام پرداخته، و بحث واژه‌شناسى مسجد، مساجد پيش از اسلام و تفاوت عبادتگاه‌ها و پرستشگاه‌هاى غير مسلمان‌ها با مسجد مسلمين را مطرح كرده است.

در بخش دوم، نقش فرهنگى- آموزشى مسجد در جامعه اسلامى را بررسى نموده، و نقش عبادى مسجد، سير تحول آموزش در مساجد، تشكيل جلسات ادبى، پديد آمدن كتاب‌خانه در مساجد، و تأثير ائمه عليهم السلام در حيات علمى- فرهنگى مساجد را توضيح داده است.

نقش سياسى- اجتماعى مسجد در جامعه اسلامى، عنوان بخش سوم است. نقش نظامى مسجد، نقش اجتماعى مسجد، ارائه خدمات مسجد و رسيدگى به فقرا و فعاليت‌هاى قضايى، و نقش سياسى مسجد، از ديگر مباحث مطرح در اين بخش است.

بخش چهارم، مربوط به برخى از آداب و احكام فقهى مسجد است كه در هفت فصل، به اين مسئله پرداخته است. كيفيت بنا و اهمّيّت دادن به بناى مسجد، تأكيد بر استحباب نماز خواندن در مساجد، آداب و مستحبات و مكروهات ورود به مساجد، چگونگى حضور كودكان و زنان در مسجد، انجام برخى از كارهاى جايز از قبيل اعتكاف و مراسم عقد و ازدواج و فاتحه و ترحيم در مسجد، عواقب هتك حرمت مسجد و نظريه فقها در اين زمينه، روا نبودن انجام برخى از كارها در مسجد از قبيل بحث و گفتگو پيرامون امور دنيوى و انداختن آب دهان و بينى در مسجد و خوابيدن و دفن ميت، از عناوين بخش چهارم است.

در بخش پنجم، ضمن بيان نظريه آسيب‌شناسى مساجد و طرح سؤالات و پيشنهادها در اين زمينه، گزيده‌اى از كتاب‌شناسى مسجد را ارائه نموده است.

392. مسلك اخباريه در شيعه‌

، احسان قيصرى، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشگاه آزاد اسلامى نجف‌آباد، استاد راهنما: دكتر على مهدى‌زاده، اساتيد مشاور: دكتر احمد پاكتچى و دكتر عليرضا فيض، 1371، 263 ص.

اين رساله، به بررسى اين مسلك در حوزه انديشه شيعه، نظرات و آراى اصولى و فقهى اخباريان، و نيز به تأثيرى كه اين مسلك در پيدايش فرقه شيخيه داشته، پرداخته است.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 331
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست