responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 317

موجودى است؟ رسيدن به پاسخ اين سؤالات، فصول هشت‌گانه اين رساله را تشكيل مى‌دهد: بحث از «لغت» جن و مشتقاتش و تعريف «جن» در اصطلاح، مطالب اولين فصل را تشكيل مى‌دهد.

در فصل دوم، به بحث از ماهيّت جن در آيات قرآن پرداخته، و مطالبى را به استشهاد آيات اثبات كرده كه عبارت‌اند از: شعور و اختيار و تكليف در جنيان، شمول رسالت قرآن و پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت به جنيان، ايمان به قرآن و پذيرش توحيد گروهى از جنيان، وجود افراد سفيه در جنيان، وجود دروغ و اشتباه در جنيان و اعتراف آنان به عقايد باطلشان، استعاذه انسان به جنيان. وى، در اين فصل ادلّه منكران را نيز بيان كرده است.

در فصل سوم، ماهيّت و اوصاف جن در احاديث را توضيح داده است. اشاره به دوستى مؤمن انسان با مؤمنى از جن، تسلط حضرت على عليه السلام بر جنيان و ارادت آنان به آن حضرت، رفتن جن به نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و گوش دادن به قرآن، و رواياتى در خصوص ليلة الجن از اين احاديث است.

فصل چهارم، به ايراد نظر علما و نويسندگان در مورد وجود و ماهيّت جن اختصاص دارد.

در فصل پنجم و ششم، پس از بحث در اين‌باره كه ابليس ملك است يا از طايفه جن، به بحث از اوصاف جنيان پرداخته است.

در فصل هفتم و هشتم هم ضمن بررسى نظرگاه ساير كتب و فرهنگ عامه مردم در اين زمينه، و نتيجه‌گيرى كلّى، رساله را به پايان رسانده است.

375. ماهيّت عقل از ديدگاه ملاصدرا و علّامه مجلسى (با تأكيد بر شروح آنها بر اصول كافى)

، عبد الحسين كافى، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشگاه قم، استاد راهنما: حجة الاسلام دكتر محمّد ذبيحى، استاد مشاور: حجة الاسلام دكتر رضا برنجكار: 1380، 131 ص.

نگارنده، سعى نموده در نوشتار خود برداشت‌هاى ملاصدرا و علّامه مجلسى از مفهوم عقل را، در روايات كتاب العقل و الجهل اصول كافى مورد تحقيق و كاوش قرار دهد، و ضمن مقايسه و داورى بين اين دو ديدگاه، تأملى تازه در متون مربوط به عقل داشته باشد.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 317
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست