responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 278

مادى و الهى پيرامون حقيقت انسان، بررسى علمىِ وجود روح، بيان وجود روح در قرآن و سنّت، عناوين بخش‌هاى فصل اوّل است.

در فصل دوم، تحقيقى پيرامون مسائل مربوط به قبر در قرآن و احاديث دارد. بررسى معنا و مفهوم قبر در احاديث، شناخت فشار قبر و علل به وجود آوردن آن و احاديثى كه به اين امر خبر داده‌اند، بيان احاديثى پيرامون سؤال و پاسخ در قبر، علت سؤال و جواب در قبر، افرادى كه مورد سؤال واقع مى‌شوند و مسائلى كه از آنها سؤال مى‌شود، تحليل رواياتى كه از شنيده شدن صداى ميت خبر مى‌دهد، تجسم اعمال در قبر، عواملى كه عذاب قبر را كاهش مى‌دهد، ميزان تعلق روح به جسم پس از مرگ و نتايج آن را نيز در اين فصل شرح داده است.

تحقيق پيرامون چگونگى حيات انسان پس از مرگ، در بيان قرآن و احاديث، موضوع مورد بحث نگارنده در فصل سوم رساله است. بيان نظرات دانشمندان اسلامى پيرامون عالم برزخ، ادلّه اثبات وجود حيات برزخى در قرآن و احاديث، شناخت كلّى از عالم برزخ در بيان قرآن و احاديث، آنچه پس از مرگ در حيات برزخى انسان مؤثر است، تحقيق پيرامون بهشت و دوزخِ برزخى در قرآن و احاديث، تعلق گرفتن روح انسان به جسم مثالى در عالم برزخ، بررسى روابط انسان‌ها در عالم برزخ و چگونگى ارتباط آنها با اهل دنيا، تكامل نفوس ناقصه در عالم برزخ، تجسم ملكات نفسانى در آن عالم، شفاعت در عالم برزخ را نيز در اين فصل مطرح كرده است.

اين محقق، در فصل پايانى، تحقيقى پيرامون اعتقاد به حيات پس از مرگ در اديان ديگر دارد كه اين بحث را از نظرگاه آيين يهود و مسيحيت و زرتشت و بودا مورد بررسى قرار داده است.

328. عالم غيب و شهود و حدود آنها در آيات و روايات‌

، فاطمه شيخ الرئيس، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى تهران، استاد راهنما: دكتر مجيد معارف، استاد مشاور: دكتر منصور پهلوان، 1378، 223 ص.

نگارنده، در پى زدودن اين فكر نادرست است كه عالم غيب، ماوراى جهان مادى بوده، هيچ‌گونه تماسى با عالم طبيعت ندارد، و اثبات اين كه عالم غيب در درون همين جهان طبيعت و ممزوج با آن است، و اين كه وجود غيب در جهان جزو بديهيات عقلى و تجربى است، و آنچه از آيات و روايات در اين باب ذكر شده، آن اصل بديهى را تصديق مى‌كند.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 278
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست