responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 275

موضوع بحث در اين رساله، صنايع بديع شامل جناس، طباق، مقابله، موازنه و مراعات نظير است كه اين صنعت‌ها، در خطبه‌هاى نهج البلاغه به حسب ترجمه فيض الاسلام كاوش گرديده است.

قبل از ورود به موضوع اصلى، در مقدمه و چهار فصل، مطالبى را عنوان كرده است:

در فصل اوّل، مقدارى در باره تاريخچه زندگانى اميرمؤمنان عليه السلام و بعضى فضايل ايشان صحبت نموده است.

در فصل دوم، علم بديع و اقسام آن را توضيح داده است. نخست، تعريف علم بديع و مخترع اين علم را بيان كرده، و سپس توضيحى مختصر در باب طباق، مقابله، مراعات نظير و جناس و اقسام آن داده است.

سومين فصل را به بحث از بلاغت امام على عليه السلام در نهج البلاغه اختصاص داده است. وى، ضمن تعريفى از نهج البلاغه، مؤلف آن، بيان تعداد خطبه‌ها، نامه‌ها و مواعظ آن حضرت، نظرات انديشمندان اسلامى را در باره نهج البلاغه و شيوه بلاغت آن آورده، و سپس نمونه‌هاى بلاغت را از خطبه‌ها به عنوان شاهد ذكر مى‌كند.

در فصل چهارم، به بررسى صنايع بديع در نهج البلاغه پرداخته است. وى، پس از ذكر خطبه‌ها با شماره‌هايى طبق نهج البلاغه فيض الاسلام، نكته‌هاى بديع در آن خطبه را كاملًا توضيح داده است.

325. طبقه‌بندى عناوين و وجه تسميه سوره‌هاى قرآن كريم‌

، عبد المهدى جلالى، دكترى علوم قرآن و حديث، دانشگاه تربيت مدرس تهران، استاد راهنما: دكتر فيروز حريرچى، اساتيد مشاور: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و دكتر محمّد على مهدوى‌راد، 1378، 352 ص.

توضيح مبنا و مستند روايى و قرآنى «اسماء السور» و به عبارت ديگر، از كجا آمدن اين اسما، بيان موقعيت طبقه، نقش و بار مفهومى «اسماء السور» و اين‌كه از نظر معنوى، نسبت به مفاهيم موجود در قرآن كريم چه موقعيتى دارند، و شرح عناوين و نام‌هاى نامشهور سوره‌ها و بيان معنا و مبناى آنها، از جمله مباحثى است كه نگارنده رساله در صدد توضيح آن است.

فصل‌هاى چهارگانه رساله- كه هر كدام بخش‌هايى مجزا دارند- گوياى اين مطلب است:

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست