responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 260

در بخش پايانى رساله، به آفت‌شناسى يا موانع اخبات پرداخته، اعراض از ياد خداوند و نسيان او، كبر، هواى نفس، حب دنيا، تصرف شيطان و تلوّن را مورد بحث قرار داده، و ادلّه قرآنى و حديثى هر كدام را بيان كرده است.

307. شأن نزول و نقش آن در تفسير

، نجف نجفى روحانى، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشگاه تربيت مدرس قم، استاد راهنما: حجة الاسلام دكتر احمد بهشتى، استاد مشاور: آية اللَّه سيّد ابوالفضل ميرمحمّدى، 1372، 241 ص.

بررسى اصطلاح شأن نزول، اهمّيّت و فوايد شناخت شأن نزول، انواع شأن نزول، مصادر شأن نزول، روش شناخت نزول، تفسير و شأن نزول، و نقد و بررسى اقوال و انظار در شأن نزول آيات، از جمله مباحث مطرح شده در اين رساله است.

نگارنده، اين رساله را در ده فصل و يك خاتمه ارائه نموده است:

نخست، واژه «شأن نزول» و تاريخچه آن، و سپس اهمّيّت و فوايد آن را مورد اشاره قرار داده، آن گاه به بيان انواع و مصادر و تعابير شأن نزول پرداخته، و با ذكر امكان جعل شأن نزول براى آيات قرآن، روش شناخت شأن نزول را ارائه كرده است.

ارتباط تفسير با شأن نزول، بحث تعدد روايات شأن نزول، و امكان تخصيص عموم آيات شريفه قرآنى با مورد نزول، از مباحث ديگرى است كه با تفصيل و ذكر ديدگاه دانشمندان اهل سنّت و شيعه تدوين شده و در پايان، براى حسن ختام، مبحث شأن نزول در مصحف على عليه السلام را ارائه نموده است.

[چكيده اين پايان‌نامه، با توجّه به حجم آن خيلى كوتاه است و بايد كامل‌تر شود]

308. شخصيت سياسى رسول اكرم صلى الله عليه و آله در قرآن و حديث‌

، مونس سياح، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده اصول دين، استاد راهنما: دكتر مجيد معارف، استاد راهنما: دكتر كاظم عسكرى، 1377، 164 ص.

مطالبى كه نگارنده، در پايان‌نامه خود آورده از طرفى، بعد سياسى شخصيت پيامبر صلى الله عليه و آله را معرفى مى‌كند و از سوى ديگر، بعد اجتماعى آن بزرگوار را، و از اين دو خصيصه، تضمين تداوم حكومت نبى اكرم اسلام را به اثبات مى‌رساند.

شش فصل اين پايان‌نامه شامل اين مطالب است:

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست