responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 196

230. جامعيت قرآن از منظر «صحيفه سجاديه»

، زهرا خراسانى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى اراك، استاد راهنما: حجة الاسلام ابراهيم بهادر، استاد مشاور: حجة الاسلام محمّد رضا آشتيانى، 1381، 256 ص.

بررسى ديدگاه امام سجاد عليه السلام در باب موضوع مورد نظر، با برشمردن ملاك‌هاى جامعيت و ويژگى‌هاى قرآن، برترى آن نسبت به كتاب‌هاى آسمانى پيشين و نيز، بيان عبارت‌هايى كه دلالت بر جامعيت قرآن دارند و به نحوى با مسئله خاتميت مرتبط هستند، از مطالبى است كه نگارنده، درصدد تحقيق آن بوده است.

نگارنده، پژوهش خود را در پنج فصل تشكيل داده است:

مقدمات و كلّيات، تاريخچه مطالعاتى، بيان مسئله و پرسش‌هاى تحقيقاتى، از جمله مباحث فصل اوّل است.

درفصل دوم، به منظور آشنايى با منابع اوليه و ثانويه، به اجمال، مرور متون مطالعاتى را صورت داده است.

فصل سوم را به روش تحقيق اختصاص داده است و با تكيه بر موضوع جامعيت قرآن و بررسى آن در صحيفه سجاديه، طرح تحقيق، فن تحقيق وطرح تحليلى اين پژوهش را مشخص ساخته و با ذكر نمونه‌هايى از دعاهاى صحيفه سجاديه، در مورد اوصاف و كمالات قرآن كريم- كه به نحوى به جامعيت قرآن‌هايى يارى مى‌دهد- پايان مى‌دهد.

فصل چهارم را به پيكره اصلى تحقيقِ خود اختصاص داده است. تبيين جامعيت قرآن از آيات قرآن و سخنان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ونيز كلام ائمه هدى عليهم السلام، ديدگاه برخى مفسّران، ملاك‌هاى جامعيت قرآن، بررسى و مطالعه ارتباط جامعيت با خاتميت، جاودانگى و كمال دين اسلام، جاودانگى قرآن وجامع بودن اين كتاب آسمانى بر ساير كتاب‌هاى آسمانى پيشين را در اين فصل، مبرهن ساخته است.

در فصل پنجم، به خلاصه‌گيرى و نتيجه‌گيرى بحث پرداخته، سپس در خاتمه، به دانش پژوهان علوم قرآنى موضوعات ديگرى را نيز پيشنهاد مى‌كند.

231. جايگاه احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام در تفسير قرآن‌

، على اكبر مظلومى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، مدرسه علميه امام خمينى رحمه الله، استاد راهنما: دكتر محمّد على رضايى اصفهانى، استاد مشاور: دكتر فتح اللَّه نجارزادگان، 1383، 178 ص.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 196
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست