responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 167

سرشناسان اشعرى و مواليان آنها، موضوع بحث اين رساله است.

نگارنده، رساله را در چهاربخش و شش فصل تنظيم نموده است:

در بخش نخست، در دو فصل به كلّياتى پيرامون اشعريان پرداخته، كه مقدماتى است در شناخت اشعريان از نَسَب و مذهب و موطن و چگونگى اسلام آوردن و آراى مختلف در اين باب.

در بخش دوم، فعاليت‌هاى اشعريان در خارج از شبه جزيره عربستان مورد بحث قرار گرفته، شاخه‌هاى خاندان اشعرى در عراق و فعاليت‌ها و مذهب آنان، مهاجرت و حضور گسترده اشعريان در مناطق جَبَل و بويژه قم و استيلاى آنان بر قم، قيام‌هاى قميان بر ضد حكومت مركزى و ساير مطالب مربوط به آن را در اين بخش آورده است.

بخش سوم نيز به تشيع و رابطه آن با اشعريان اختصاص يافته، چگونگى ارتباط اين بيت با تشيع و بررسى تشيع مناطق جبال و احتمال تأثيرپذيرى آن از تشيع اشعريان، و خدمات اشعريان به تشيع در اين بخش مطرح گشته است.

همّ اصلى نگارنده، معرفى و بررسى محدّثان و راويان اين خاندان بوده است و به اين منظور، در آخرين بخش رساله، بيش از يكصد و سى تن از آنان و ساير سرشناسان اشعرى را مورد بحث رجالى- تاريخى قرار داده است.

197. تحليل شخصيت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از ديدگاه امام على عليه السلام‌

، سيده عليه نقيب‌پور بافقى، كارشناسى ارشد علوم قرآنى و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استاد راهنما: حجة الاسلام محمّد على مهدوى‌راد، استاد مشاور: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 1378، 300 ص.

نگارنده، پژوهش خود را با انگيزه شناخت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و با هدف دست‌يافتن به ابعاد سيره و شخصيّت آن بزرگوار، در آينه كلام مولى على عليه السلام سامان داده است. وى اين مهم را در پنج فصل بررسى نموده است:

ابتدا، به نظاره سيماى بعثت نشسته و با اوضاع فرهنگى، اعتقادى، اجتماعى و اقتصادى عصر جاهلى، در آستانه بعثت، آشنا نموده است. به دنبال آن، سخنان امام عليه السلام پيرامون اهداف و آثار و ويژگى‌هاى رسالت پيامبر معظم اسلام را بيان داشته است. وى در اين فصل، مدخلى مناسب براى آشنايى با بعثت پيامبر فراهم آورده است كه مخاطب را با حال و هواى خاستگاه زمانى و مكانى بعثت و اهداف و آثار و ويژگى‌هاى آن آشنا

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 167
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست