responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 162

يعقوب، لوط و قوم لوط، يوسف، موسى، قارون، جالوت و داوود، سليمان، ايوب، يونس و اليسع و چگونگى سرگذشت هر يك به نقل از قرآن و تورات پرداخته، و وجوه اشتراك و افتراق اين دو كتاب را در نقل اين قصص بيان نموده است.

مبحث ديگر رساله، بخش احكام است. در اين بخش، به مقايسه بين احكام اسلام و يهود در قرآن و تورات پرداخته است. مسائل مهمى از قبيل ارث، احكام بت‌پرستى، احكام بردگى، و ... و مبحث اخلاق در پايان رساله آمده است.

191. تحقيق نسخه خطى «ايضاح مخالفة السنة لنص الكتاب والسنّة»

، بى‌بى سادات رضى بهابادى، دكترى علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استاد راهنما: دكتر آذرتاش آذرنوش، اساتيد مشاور: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و دكتر محمّد مجتهد شبسترى، 1377، 285 ص.

آنچه نگارنه در اين رساله انجام داده عبارت است از:

1. در مقدمه، ابتدا به شرح زندگى علمى علّامه حلى، مؤلف كتاب پرداخته است. معرفى آثار چاپى و غيرچاپى مؤلف از ويژگى‌هاى اين بخش است.

2. پس از اين گفتار، پيش‌گفتارى بر كتاب ايضاح مخالفة السنة لنص الكتاب و السّنة نگاشته، و در آن كوشيده به معرفى كتاب و شيوه تفسيرى مؤلف بپردازد.

3. سپس، هنگام مطالعه كتاب، با ملاحظه برخى شواهد تاريخى و تحليل محتواى كتاب، به اين نتيجه رسيده كه مراد علّامه از اهل سنّت، تقريباً هميشه، اشاعره بوده است؛ از اين رو، قسمت سوم مقدمه را به مكتب كلامى اشعرى اختصاص داده، تا انتقادهاى علّامه به مبانى عقيدتى اشعريان را آشكارتر سازد.

4. در بخش پايانى مقدمه، به بيان موارد تناقض كلام اهل سنّت با قرآن، از ديدگاه علّامه حلى پرداخته است.

5. در پايان مقدمه و پيش از متن كتاب، چند تصوير از نسخه‌هاى خطى مذكور را عرضه كرده است.

192. تحقيق و بررسى اسانيد روايات تفسيرى امام محمّد باقر عليه السلام‌

، بهمن منصورى، دكترى، علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى تهران، استاد راهنما: على اكبر غفارى صفت، استاد مشاور: دكتر هادى عالم‌زاده، 1378، 467 ص.

نام کتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى نویسنده : هوشمند، مهدى    جلد : 1  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست