و اگر سال آينده هم متمكّن از قربانى نباشد، وظيفهاش روزه است. مسأله 915) هفت روزى كه بايد پس از بازگشت از سفر حجّ روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد پشت سر هم باشد.
مسأله 916) اين هفت روز را نمىتوان در مكّه يا در ميان راه روزه گرفت، ولى كسى كه پس از اتمام حجّ قصد ماندن در شهر مكّه را داشته باشد، پس از گذشتن مدّتى كه در آن مدّت مىتوانست به وطن خود بازگردد مىتواند روزه بگيرد. همچنين اگر از زمان قصد اقامت در مكّه يك ماه بگذرد مىتواند روزه بگيرد. و ابتداى يك ماه از زمانى شروع مىشود كه قصد اقامت در مكّه را نموده باشد.
مسأله 917) در دوران ما كه بسيارى از حجّاج با هواپيما از حجّ برمىگردند بعيد نيست گفته شود براى كسى كه در مكّه اقامت كرده و مىخواهد روزه بدلِ قربانى را بگيرد جايز است پس از گذشتن زمانى كه هواپيما حجّاج را به وطنشان مىرساند روزه بگيرد ولى احتياط بر خلاف اين است و بنابر احتياط واجب ميان سه روز و هفت روز جمع نكند، يعنى دست كم يك روز فاصله ميان آنها باشد.
مسأله 918) كسى كه مىخواهد به جاى قربانى، هفت روز روزه بگيرد، اگر در غير مكّه يا شهرى غير از وطن خودش اقامت كند، حتّى اگر به مقدارى صبر كند كه اگر راه مىپيمود به وطنش مىرسيد نمىتواند در آن جا روزه بگيرد، ولى كسى كه به وطن خود بازگشته،