اگر وقوف اختيارى مشعر را از روى عمد ترك نكرده باشد، حجّش باطل است و بايد با همان احرام، عمره مفرده انجام دهد و از احرام خارج شود و در سال بعد در صورت وجود شرايط وجوب، حجّ را اعاده كند، ولى اگر به علّت ندانستن مسأله بدون آن كه در مشعر وقوف كند از آن جا گذشته باشد بنابر احتياط واجب بايد آن حجّ را تمام كند و در سال آينده نيز اعاده نمايد.
نهم- اگر كسى تنها وقوف اضطرارى عرفات را انجام دهد، حكم صورت قبل را دارد.
دهم- اگر كسى تنها وقوف اختيارى مشعر را انجام دهد در صورتى كه وقوف در عرفات را عمداً ترك نكرده باشد، حجّش صحيح است و اگر وقوف در عرفات را عمداً ترك كرده باشد حجّش باطل است.
يازدهم- اگر كسى تنها وقوف اضطرارى مشعر در روز را انجام دهد، بنابر احتياط واجب حجّ را به قصد مافىالذّمّه يعنى اعمّ از حجّ تمتّع و عمره مفرده تمام كند و در سال آينده نيز با وجود شرايط وجوب حجّ آن را اعاده نمايد.
دوازدهم- اگر كسى تنها وقوف اضطرارى مشعر در شب را انجام دهد، در صورتى كه وقوف در عرفات را عمداً ترك نكرده و از معذورينى باشد كه مىتوانند شبانه در مشعر وقوف كنند حجّش ظاهراً