تشخيص ضرورت، ملاك قضاوت عرف است. مسأله 772) كسى كه با احرام عمره تمتّع وارد مكّه شده مىتواند پيش از انجام اعمال عمره و مُحلّ شدن از مكّه بيرون برود.
مسأله 773) خدمه كاروانهاى حجّ كه مىخواهند بدون احرام بستن به عرفات و منى بروند و نمىتوانند در آنجا با حالت احرام باشند، مىتوانند براى ورود به مكّه، عمره مفرده انجام دهند و براى حجّ، محرم نشوند، ولى كسى كه مستطيع است و وظيفه او حجّ تمتّع است، بايد عمره تمتّع و حجّ تمتّع بجا بياورد و نبايد اين كار را قبول كند و در هر صورت اگر محرم شود و لباس دوخته بپوشد احرامش صحيح است، و بايد كفّاره پوشيدن لباس دوخته بدهد.
مسأله 774) اگر كسى پس از عمره تمتّع بدون ضرورت و بدون احرام بستن از مكّه بيرون برود، در صورتى كه در همان ماه كه عمره تمتّع را انجام داده به مكّه برگردد لازم نيست پيش از ورود به مكّه براى عمره تمتّع احرام ببندد، ولى اگر در ماه ديگرى به مكّه بازگردد واجب است قبل از ورود به مكّه به قصد مافىالذّمّه (اعمّ از تمتّع و مفرده) احرام عمره ببندد و اعمال عمره را انجام دهد و سپس طواف نساء و نماز آن را نيز بدون اين كه تعيين كند براى عمره اوّل است يا دوّم بجا آورد.