responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 643

را به تفصيلى كه در «ارث زن و شوهر» گفته مى‌شود مى‌برد و خواهر و برادر به نحوى كه در مسائل گذشته گفته شد، ارث خود را مى‌برند و نيز اگر زنى بميرد و وارث او فقط «خواهر و برادر و شوهر» او باشد، شوهر نصف مال را مى‌برد و خواهر و برادر به نحوى كه در مسائل گذشته گفته شد، ارث خود را مى‌برند؛ ولى با ارث بردن زن يا شوهر، از سهم برادر و خواهر مادرى چيزى كم نمى‌شود و از سهم برادر و خواهر پدر و مادرى يا پدرى كم مى‌شود؛ مثلًا اگر وارث ميّت «شوهر و برادر و خواهر مادرى» و «برادر و خواهر پدر و مادرى» او باشد، نصف مال به شوهر مى‌رسد و يك قسمت از سه قسمت اصل مال را به برادر و خواهر مادرى مى‌دهند و آنچه مى‌ماند مال برادر و خواهر پدر و مادرى است، پس اگر همه مال او شش هزار تومان باشد، سه هزار تومان به شوهر و دو هزار تومان به برادر و خواهر مادرى و يك هزار تومان به برادر و خواهر پدر و مادرى مى‌دهند.

«مسأله 3367» اگر ميّت خواهر و برادر نداشته باشد، سهم ارث آنان را به اولاد آنها مى‌دهند و سهم برادرزاده و خواهر زاده مادرى به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود و از سهمى كه به برادرزاده و خواهرزاده پدرى يا پدر و مادرى مى‌رسد، هر پسرى دو برابر دختر مى‌برد.

«مسأله 3368» اگر وارث ميّت فقط «يك جدّ» يا «يك جدّه» باشد، چه پدرى باشد و چه مادرى، همه مال به او مى‌رسد و با بودن جدّ ميّت، پدر جدّ او ارث نمى‌برد.

«مسأله 3369» اگر وارث ميّت فقط «جدّ و جدّه پدرى» باشد، مال سه قسمت مى‌شود، دو قسمت را جدّ و يك قسمت را جدّه مى‌برد و اگر «جدّ و جدّه مادرى» باشد، مال را به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند.

«مسأله 3370» اگر وارث ميّت فقط «يك جدّ» يا «جدّه پدرى» و «يك جدّ» يا «جدّه مادرى» باشد، مال سه قسمت مى‌شود، دو قسمت را جدّ يا جدّه پدرى و يك قسمت را جدّ يا جدّه مادرى مى‌برد.

«مسأله 3371» اگر وارث ميّت «جدّ و جدّه پدرى» و «جدّ و جدّه مادرى» باشد، مال سه قسمت مى‌شود، يك قسمت آن را جدّ و جدّه مادرى به طور مساوى بين خودشان قسمت‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 643
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست