responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 523

فنّى جامعه مؤثّرند، مانند مسابقات حفظ قرآن و احكام، علوم رياضى و مقاله نويسى، بدون شرط بندى دو طرف جايز و پسنديده است و اگر فرد سوم يا مؤسّسه و يا دولت برگزار كننده، به برندگان، جوايز نقدى يا غير نقدى اعطا كند، اشكال ندارد و برنده مالك مى‌شود.

«مسأله 2783» بازى و مسابقه با آلات و وسايلى كه وضع آنها براى قمار است، مانند شطرنج، ورق و نرد، به قصد برد و باخت و با شرطبندى حرام است، بلكه چنانچه به قصد سرگرمى و بدون شرطبندى باشد نيز بنابر احتياط جايز نيست؛ ولى بازى و مسابقه با آلاتى كه در نظر عرف مردم مخصوص قمار نيستند و قبلًا هم نبوده‌اند و يا قبلًا مخصوص قمار بوده‌اند، ولى اكنون از آلت قمار بودن به طور كلّى خارج شده‌اند، بدون شرطبندى، اشكال ندارد.

«مسأله 2784» اگر شركت يا مؤسّسه‌اى براى كمك به مؤسّسات خيريّه، بليت‌هايى منتشر كند و مردم هم براى كمك به اين مؤسّسات مبلغى بدهند و آن شركت يا مؤسّسه از پول خودش يا از وجوهى كه از انتشار بليت به دست مى‌آيد، با اطّلاع و اجازه تمام كسانى كه پول را داده‌اند با قرعه‌كشى مبلغى به عنوان جايزه بدهد، مانعى ندارد، ولى نبايد اين گونه امور وسيله‌اى براى انباشت ثروت و يا تضعيف توان اقتصادى مردم و يا دولت مسلمين قرار گيرد.

«مسأله 2785» به طور كلّى سرگرمى‌هاى گوناگون اگر همراه با كار حرام يا مستلزم حرام نباشند، اشكال ندارد؛ بنابر اين گوش‌دادن و ديدن برنامه‌هاى سينما، تئاتر، راديو، تلويزيون، ماهواره و مانند آن، چنانچه مستلزم فساد افكار و اخلاق فرد يا جامعه و يا ترويج باطل نباشد، اشكال ندارد؛ ولى بايد مواظب باشند مانع از كارهاى واجب و مهم نشود و مخصوصاً نسبت به كودكان دقّت بيشترى اعمال گردد.

«مسأله 2786» نمايش‌هاى متداول چنانچه مستلزم نظر و لمس نامحرم يا موجب اشاعه فساد و تهييج شهوت و يا توهين به مقدّسات مذهب و اولياى دين و دروغ و باطل نباشد، اشكال ندارد. همچنين بازى‌هاى مختلف اگر در آنها آلات قمار و برد و باخت و ضرر جسمى يا روحى و يا اتلاف و اسراف مال در بين نباشد، اشكال ندارد.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 523
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست