نمودن، مگر اين كه به حدّى برسد كه به آن، آب گفته نشود و به عبارت ديگر آبِ مضاف باشد.
[385] سؤال 258: ظرف آبى داريم. از آن ظرف آب بر مىداريم و غسل مىكنيم و در هنگام اين كار مقدارى از آب غسل به داخل ظرف مىريزد. آيا غسل، اشكالى پيدا مىكند يا خير؟
پاسخ: غسل، اشكال پيدا نمىكند.
[386] سؤال 259: به دلايلى آب منزل مسكونى شخصى شبههناك است. به همين علت، ايشان علاوه بر غسل در منزل، در حمام عمومى نيز غسل مىكند. آيا غسل دوم، رافع شبهه غسل اولى مىشود و آيا با غسل دوم، بدون وضو مىتوان نماز خواند؟
پاسخ: در مفروض سؤال، غسل دوم احتياطى است و بعد از آن، حدث قطعاً رفع مىشود و شبههاى باقى نمىماند و اگر جنب شده باشد و پس از شروع به غسل اول تا بعد از غسل دوم حدثى از او صادر نشده باشد، براى نماز، احتياج به وضو نيست.
[387] سؤال 260: كسى كه آب براى انجام دادن غسل و وضو ندارد و پول و وسيلهاى هم براى تهيه آب نزدش موجود نيست، آيا لازم و واجب است كه از همراهان خود (ولو با درخواست هديه دادن آب به او) طلب آب نمايد يا اين كار، حكم ديگرى مثل استحباب يا كراهت يا مباح بودن را دارد؟
پاسخ: اگر ذلّت و خوارى در طلب اهداى آب نباشد، لازم است آب را به دست آورد، والّا لازم نيست؛ بلكه در بعضى از صور ذلّت، خالى از اشكال نيست.
جارى شدن آب بر بدن
[388] سؤال 261: آيا بين غسل و وضو تفاوتى از جهت جارى شدن آب بر بدن وجود دارد؟