دست كه آب بر آن ريخته نشده، مسح كند، مطلقاً صحيح است و اشكالى ندارد؛ ولى اگر بخواهد با همان قسمتى از كف دست كه آب بر آن ريخته شده، مسح كند، اگر مقدار آب ريخته شده به قدرى كم باشد كه به حساب نيايد و در آب كف دست مستهلك شود، مسح با آن بىاشكال است، وگرنه بنا بر احتياط واجب مسح با آن صحيح نيست.
[300] سؤال 173: اگر قبل از مسح كردن در وضو، كف دست نجس شود، آيا مىتوان دست را آب كشيد و خشك كرد و سپس با گرفتن رطوبت از اعضاى ديگر، مسح را انجام داد يا بعد از رفع نجاست بايد دوباره وضو گرفت؟
پاسخ: اگر كف دست همهاش نجس نشده و مقدارى نجس و مقدارى پاك است، چنانچه با قسمت پاك، مسح بكشد، جايز است و اگر همهاش نجس شده، بايد تطهير كند و مجدداً وضو بگيرد.
[301] سؤال 174: در مورد موهايى كه در سر كاشته مىشود، از لحاظ مسح چه حكمى دارد؟
پاسخ: اگر به موى جلو سر كه از حدّ سر خارج نشده است، مسح كنند، كافى است.
[303] سؤال 176: اگر كسى كه موى سرش بلند نيست و مىتواند بر موى جلو سر مسح نمايد، مانند كسى كه موهايش بلند است، بيخ مو يا پوست سر را مسح نمايد، آيا مسحش صحيح است؟
پاسخ: مسح بر بيخ مو و پوست سر، براى اين فرد نيز جايز و صحيح است.
[304] سؤال 177: در مسح سر، وضو گيرنده چه مقدار بايد دستش را پايين بكشد تا كافى