responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 566

نيز مستحب است؟

پاسخ: براى كسى كه قصد اقامت ده روز كرده نيز مستحب است؛ ولى معلوم نيست كه اين حكم، شامل اهالى مدينه هم بشود.

[2119] سؤال 283: كسى كه كارهاى حج را به حاجيان آموزش مى‌دهد، آيا مى‌تواند در مقابل آن پول دريافت كند يا نه؟

پاسخ: فى نفسه اشكال ندارد، گرچه اولى‌ ترك آن است، مگر اين كه مقرّرات خاصّى در ميان باشد.

[2120] سؤال 284: در برخى موارد زائران بيت اللَّه الحرام يا ساير مسافران، در وقت نماز در هواپيما هستند. با توجه به اين كه نماز در هواپيما معمولًا مانع استقرار و طمأنينه نيست، در صورتى كه ساير شرايط، مثل قيام و قبله و ركوع و سجود مراعات شود، آيا در صورت احتمال يا علم به اين كه پيش از اتمام وقت نماز به مقصد مى‌رسند و مى‌توانند نماز را پس از پياده شدن از هواپيما بخوانند، نماز در هواپيما كفايت مى‌كند يا خير؟ و در صورتى كه نماز را در آن حال بخوانند و پيش از اتمام وقت نماز پياده شوند، اعاده نماز لازم است يا نه؟

پاسخ: اگر نماز را با شرايط آن بخوانند، جايز است و اعاده لازم نيست.

[2121] سؤال 285: كسى كه چندين سال نماز و روزه قضا بدهكار است و حج به جا آورده، آيا پس از بازگشت از حج، بايد قضاى نماز و روزه‌ها را به جا آورد يا بخشيده مى‌شود و ديگر چيزى بر عهده او نيست؟

پاسخ: به جا آوردن حج، هر چند موجب آمرزش گناهان مى‌گردد، ولى موجب سقوط قضاى نماز و روزه و ديگر واجباتى كه بر عهده و ذمّه حاجى است، نمى‌شود.

[2122] سؤال 286: مدير كاروان، پول قربانى همه زوار خود را جهت دريافت فيش قربانى،

نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 566
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست