مىكرده نام بخش اول حج، حجّ تمتّع است و نيّت آن را كرده است، عمل او صحيح و عمرهاش عمره تمتّع است؛ ولى اگر گمان مىكرده كه حجّ تمتّع بر عمره تمتّع مقدّم است و لذا قصد احرام براى حج نموده، عملش باطل است و بايد مجدّداً به ميقات برگردد و براى عمره تمتّع احرام ببندد.
لباس احرام
[1947] سؤال 111: اگر لباس احرام مرد كوتاهتر از مقدارى باشد كه در شرع مقدّس اسلام تعيين شده است، احرامش صحيح است يا نه؟
پاسخ: كوتاه بودن لباس احرام از مقدار واجب، در صورت جهل، اشكالى به احرام وارد نمىكند و در صورت علم و عمد نيز گرچه معصيت كرده است، ولى احرام او صحيح است.
[1948] سؤال 112: اگر مردى بدون درآوردن لباسهاى دوخته خود، لباس احرام را بر روى آنها بپوشد و تلبيه بگويد، احرامش صحيح است يا خير؟
پاسخ: احرامش صحيح است و در صورت عمد، كار حرام مرتكب شده و كفّاره (يك گوسفند) بر او واجب است.
[1949] سؤال 113: در مسأله 266 مناسك حجّ جناب عالى آمده است كه اگر كسى عمداً در لباس دوخته مُحرم شود، صحّت احرامش اشكال دارد و در مسأله 271 مناسك آمده كه اگر در پيراهن مُحرم شود، همين كه آن را بيرون آورَد و لباس احرام بپوشد، كافى است و احرامش صحيح است، جمع بين اين دو مسأله چگونه است؟
پاسخ: مسأله 266 نظر به صورت تعمّد بر مُحرم شدن در لباس دوخته دارد؛ ولى مسأله 271 نظر به صورت غير عمد دارد.
[1950] سؤال 114: اگر در غير از حالت احرام بستن و طواف و نماز طواف، لباس احرام حاجى نجس شود، آيا براى احرام يا حجّ او مضر است؟