responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 486

ترك نماز و شرابخوارى مى‌شوند، فطريه ندهند و همچنين به كسى كه فطريه را در معصيت مصرف مى‌كند، نمى‌شود فطريه داد.

[1832] سؤال 68: آيا شرعاً مى‌توان به فقير معتادى كه اگر فطريه بگيرد، در اعتياد مصرف مى‌كند، فطريه داد؟

پاسخ: جايز نيست و كفايت نمى‌كند.

[1833] سؤال 69: خواهشمند است نظر مبارك خود را در خصوص پرداخت زكات فطره مؤمنين، به مؤسسه حمايت از بيماران نيازمند و صعب العلاج كه توسط جمعى از روحانيان معظّم، جهت مداواى مريضان بى پناه و درمانده تشكيل گرديده است، اعلام نماييد.

پاسخ: اگر شرعاً مستحقّ باشند، مى‌توان هزينه خوراك و داروى آنان را از زكات فطره پرداخت نمود؛ ولى بايد مراقب باشيد كه در مصرف آن تأخير صورت نگيرد و پرداخت كننده فطريه بايد مطمئن باشد كه فطريه براى افرادى كه مستحقّ شرعى هستند، هزينه مى‌شود.

ديگر مسائل زكات فطره‌

[1834] سؤال 70: اگر كسى به عنوان مهمانى وارد خانه‌اى شود و در آن جا شام صرف كند، كسى نمى‌گويد كه اين مهمان با خوردن يك شام در منزل ميزبان، جزء عائله او شده است و در عرف مردم، فقط اطلاق مهمان بر اين فرد مى‌شود نه عائله. پس چگونه است كه با ورود مهمان، قبل از غروب شب عيد فطر بر ميزبان، مهمان را جزء عائله ميزبان محسوب مى‌كنيم و مى‌گوييم زكات فطره مهمان برعهده ميزبان است، در حالى كه عائله محسوب شدن مهمان، بر خلاف فهم عرفى است؟

پاسخ: ظاهراً در اين مسأله، خلطى ميان عائله و نانخور بودن شخصى نسبت به شخص ديگر، و از اهل و عيال او بودن، واقع شده است. در زكات فطره،

نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 486
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست